Гр.№2, Географія

 група № 2 "Тракторист-машиніст с/г виробництва"

Група 2

09.02.2022 (четвер)

Географія

Українська держава

 Урок 17/87

Тема: Досвід реалізації планів сталого (збалансованого) розвитку в різних країнах та стратегія збалансованого розвитку України.

Підсумковий контроль за темою «Українська держава».

Тематична атестація №2.

Тематична атестація № 2

за темою: «Українська держава»

здобувача освіти групи 2

___________________________

(Прізвище, ім'я)


1.      Оберіть вірне твердження

А) Україна має найбільшу територію серед європейських держав;    

Б)  За площею Україна займає 44-те місце у світі;   В) Її площа становить 603,7 тис.км²; 

Г)  Площа України становить 2, 6 % від площі європейського регіону;

Д)  Усі відповіді вірні.

 2. Політико-географічне положення України НЕ визначається її... :

А) просторовим положенням;  Б) економічними інтересами;

В)  мовною специфікою;           Г) відносинами з іншими державами;

 3. Скільки кілометрів припадає на суходільні кордониУкраїни?

А) 6 993 км;    Б) 6 638 км;      В) 5 993;      Г) 5 638 км;

 4. З якою країною Україна має кордон як морський, так і сухопутний?

А) Болгарія;   Б) Румунія;        В)Молдова;  Г) Польща;

 5. Вкажіть країни, з якими межує Україна:

А) Хорватія, Сербія, Чехія;             Б) Румунія, Польща, Білорусь;  

В) Польща, Німеччина, Франція;    Г) Правильної відповіді не існує.

 6. Територія якого острова України стала приводом для подання Румунією

позову до Міжнародного суду ООН в Гаазі про нове розмежування

чорноморського шельфу:

А) Зміїний;     Б) Джарилгач;       Г) Тузла;      Д) Хортиця;

 7. Кордон по морю проходить:

А) по березі;                     Б) 12 морських миль;

В) 200 миль від берега;   Г) кордону в морі немає;

 8. Проведення лінії державного кордону на місцевості, шляхом встановлення спеціальних знаків:

А) демаркація; Б) делімітація;

В) декларація;  Г) картографування;

 9. За формою правління Україна є:

А) президенською республікою;  Б) президенсько-парламенською республікою;

В) парламенсько-президенською республікою;  Г) конституційною монархією;

 10. Які країни-сусіди України є членами НАТО:

А) Росія Польща, Молдова;   Б) Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія; 

В) Білорусь, Грузія, Болгарія.

 11. Яка невизнана країна має спільний кордон з Україною:

А)Абхазія;  Б) Палестинські території;  В) Сирія;  Г) Придністров'я;


Група 2

31.01.2023 (вівторок)

Географія

Українська держава

 Урок  16/86

Тема: Ресурсний потенціал і перспективи розвитку рекреаційного комплексу в Україні. Місце України на світовому ринку інвестицій і запозичень. Транснаціональні фінансові корпорації (банки, фінансові компанії) в Україні.

Практична робота 10.

Аналіз секторальної структури економіки України.

Переглянути відео:  https://www.youtube.com/watch?v=464f4S6tCcI

Практична робота №10.

Аналіз секторальної моделі економіки.

Теоретичний матеріал

Всі види економічної діяльності групують у три сектори економіки: первинний, вторинний і третинний сектори.


Обчисливши секторальну структуру національної економіки (частку кожного із секторів у загальному обсязі ВВП країни), можна визначити стадію її суспільного розвитку.




За секторальною структурою економіки розрізняють країни різних стадій розвитку:

       доіндустріальної;

       індустріальної;

       постіндустріальної;

Завдання.

1.      Встановіть відповідність між секторами економіки та сукупністю галузей і видів економічної діяльності. 

А. Первинний сектор                                    1. Транспорт і зв’язок

                                                                     2.  Охорона здоров’я , освіта і наука

                                                                        3. Фінансова діяльність

Б. Вторинний сектор                                   4.   Туризм і торгівля

                                                                        5. Обробна промисловість

                                                                        6. Будівництво

В. Третинний сектор                                    7. Видобуток природних ресурсів

                                                                        8. Лісове господарство

                                                                        9. Сільське господарство

 2.      Вставте перелічені слова, пропущені в реченнях: доіндустріальний, індустріальний, постіндустріальний.

Переважання у структурі господарства країни первинного сектору вказує на те, що її суспільство перебуває на   _________________            етапі розвитку.

Суспільство країн, в яких розвинена промисловість, відносять до_____________  .                                     .                                                     

 Якщо в економіці країни переважає не виробництво товарів, а надання послуг, то таке суспільство називають _____________.



                                               

3.      Оцініть секторальну модель економіки України та спрогнозуйте її можливі зміни.

  

 Д/з: Переглянути відео. Виконати практичну роботу 10

Підготуватися до тематичної роботи.

   

Група 2

26.01.2023 (четвер)

Географія

Українська держава

 Урок 15/85

Тема: Міжнародні транспортні коридори на території України. Офшорна розробка програмного забезпечення в Україні.

Переглянути відео: https://youtu.be/nOgMA1QcYlM

та   презентацію:  https://naurok.com.ua/prezentaciya-mizhnarodni-transportni-koridori-na-teritori-ukra-ni-255340.html

 Д/з: Опрацювати підручник §33  с.204 -210. Виписати основні положення.

 Група 2

27.12.2022 (вівторок)

Географія

Українська держава

 Урок 14/84

Тема: Виробництва фармацевтичної продукції та побутової хімії: чинники та особливості розташування підприємств. Особливості розвитку й просторової організації виробництва меблів, текстилю, одягу, взуття, продуктів харчування.

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=glYALbTPuWY

та   презентацію:  https://naurok.com.ua/prezentaciya-konkurentni-perevagi-ukra-ni-na-rinkah-pobutovih-tovariv-151158.html

 Д/з: Опрацювати підручник §32  с.198 -203. Виписати основні положення.

Група 2

20.12.2022 (вівторок)

Географія

Суспільна географія України

 Урок 13/83

Тема: Замкнутий технологічний цикл розроблення і виробництва літаків в Україні, експорт та імпорт авіаракетної техніки. Виробництво автомобілів, сільськогосподарської техніки: тенденція розвитку, міжнародне кооперування.

Директорська контрольна робота.

 Переглянути  відео: https://youtu.be/SmEX2lwbypU

 Д/з:  Виконати директорську контрольну роботу.   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfYSew1PaFVIBGoc8V1nFjoyjJTjgIIXevMD10iPbSafGOwmA/viewform?usp=share_link

    Опрацювати підручник § 31 с.192-197. Виписати основні положення.

 Група 2

13.12.2022 (вівторок)

Географія

Українська держава

 Урок 12/82

Тема:  Сучасні тенденції та регіональні відмінності розвитку енергетики в Україні.

 Переглянути  відео: https://www.youtube.com/watch?v=7FkUSzvLJbo

та презентацію: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-elektroenergetika-ukra-ni-114738.html

 Д/з:  Опрацювати підручник § 30 с.184-191. Виписати основні положення.

 Група 2

07.12.2022 (середа)

Географія

Українська держава

 Урок 11/81

Тема:  Економіка України в міжнародному поділі праці.

Сучасні риси національної економіки Україні. Конкурентні переваги України на світових ринках сільськогосподарської продукції, рудної сировини і металів.

 Переглянути  відео: https://www.youtube.com/watch?v=vdJaY0sRbqc

 та презентацію:  https://naurok.com.ua/prezentaciya-suchasni-risi-nacionalno-ekonomiki-ukra-ni-konkurentni-perevagi-ukra-ni-na-svitovih-rinkah-silskogospodarsko-produkci-rudno-sirovini-i-metaliv-158482.html

 Д/з:  Опрацювати підручник § 29 с.178-183. Виписати основні положення.

 Група 2

06.12.2022 (вівторок)

Географія

Українська держава

 Урок 10/80

Тема:  Населення України. Кількість населення України. Особливості вікового і статевого складу населення України.  Міграційні процеси в Україні. Демографічна  політика в Україні.

Практична робота 9. Аналіз картограм народжуваності, смертності,

природного приросту, густоти населення, урбанізації в Україні.

 Переглянути  відео: https://youtu.be/E0hez-M-3_Q

 та презентацію: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-geografi-dlya-11-klasu-naselennya-ukra-ni-174784.html

 Д/з: Виконати  практичну роботу 9. Опрацювати підручник § 28 с.169-177. Виписати основні положення.

 Практична робота № 9

Аналіз картограм народжуваності, смертності, природного приросту, густоти населення, урбанізації в Україні.

Мета : Закріпити знання про демографічні показники та розміщення населення в  країні, розвивати вміння читати картограми народжуваності, смертності, природного приростута густоти й урбанізації населення.

Завдання 1. За допомогою карт Атласу визнач області України, в яких демографічні показники найбільші.

 Народжуваність населення ________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 Смертність населення ____________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Природний приріст населення ______________________________________________________

________________________________________________________________________________

Густота населення ________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

Рівень урбанізації _________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________

 Завдання 2. За допомогою карт Атласу визнач області України, в яких демографічні показники найменші.

Народжуваність населення ________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

Смертність населення ____________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Природний приріст населення __________________________________________________________________________

Густота населення _______________________________________________________________

Рівень урбанізації ________________________________________________________________

 

 Завдання 3. Познач області України із найбільшою та найменшою  густотою населення на контурній карті.

 Завдання 4. Визнач та запиши основні демографічні показники в Дніпропетровській області.

 Завдання 5. Поясни, з чим пов'язана регіональна відмінність демографічних показників по Україні.

Група 2

29.11.2022 (вівторок)

Географія

Українська держава

 Урок 9/79

Тема: Політико - економічна оцінка державного кордону України. Реформування адміністративно-територіального устрою України.

Переглянути  відео:

https://www.youtube.com/watch?v=gmgEky4qTCE

 та презентацію:

           https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-ukra-nska-derzhava-167789.html

 Д/з: Опрацювати підручник § 27 с.163-168. Виписати основні положення.

 Група 2

22.11.2022 (вівторок)

Географія

Українська держава

 Урок 8/78

Тема: Суспільна географія України. Українська держава і територія держави України.

Політико-географічне положення України: глобальне, регіональне, сусідське.

Переглянути  відео:

https://www.youtube.com/watch?v=gmgEky4qTCE

 та презентацію:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-ukra-nska-derzhava-167789.html

 Д/з: Опрацювати підручник § 27 с.163-168. Виписати основні положення.

 

Група 2

15.11.2022 (вівторок)

Географія

Урок 7/77

Тема:  Взаємозв’язок між національними та геополітичними інтересами держави.

Підсумковий контроль за темою «Глобальна економіка»

 Тематична атестація 1

Д/з: Виконати роботу «Тематична атестація 1».

Творча робота: Зробити фото – розповідь «Туризм» ( 1-3 слайди).

 

Тематична атестація 1

«Глобальна економіка»

здобувача освіти групи № 2

_______________________________

(прізвище, ім’я)

1.Єдина система, що об’єднує економіки всіх країн світу, які взаємодіють між собою завдяки міжнародному поділу праці – це 

А.Транснаціональна компанія       Б.Глобальний ланцюг доданої вартості

В.Глобальна економіка                   Г.Міжнародна організація

2.До основних  рис глобальної економіки не належить…

А. Інтернаціоналізація виробництва та поглиблення суспільного поділу праці на основі НТР.

Б.  Зростаючі масштаби міграції капіталів і робочої сили.

В. Збільшення тривалості життя населення

Г. Посилення конкуренції, всебічний розвиток нових технологій і розповсюдження їх серед країн світу.

3.Яка країна в останні десятиліття є лідером ліцензійної торгівлі?

А. Нідерланди     Б.США        В.Японія    Г. Китай

4.Об’єднання підприємств, що складається з головної компанії та її закордонних філій, які мають потужний вплив на певну сферу економіки (або кілька сфер) у міжнародному масштабі – це 

А. Глобальний ланцюг доданої вартості

Б. Транснаціональна компанія  

В. Міжнародна організація

Г. Глобальна економіка 

5.На які країни у міжнародній торгівлі ліцензіями припадає найменша частка?

А.Країни Євросоюзу

Б.Країни Північної Америки

В.Країни, що розвиваються 

Г.Немає вірної відповіді

6.Серед даного переліку оберіть країни, в яких найбільші світові ТНК

А. Північна Корея, В’єтнам, Камбоджа

Б. Росія, Україна, Польща

В. Тайвань, Південна Корея, Сінгапур

Г.США, Китай, Японія

7. Головною організацією, що регулює питання світового ринку товарів, є…

А.НАТО 

Б.МВФ

В.СОТ

Г.ВООЗ

8.Послідовність взаємопов’язаних видів діяльності зі створення доданої вартості, розташованих як мінімум на двох континентах, або в межах двох торгових блоків, що забезпечують виробництво товару чи послуги, починаючи з ідеї щодо їх створення та закінчуючи доставкою до кінцевого споживача – це 

 А.Транснаціональна компанія  

 Б.Глобальна економіка  

 В.Міжнародна організація

 Г.Глобальний ланцюг доданої вартості

9.Оберіть найбільших світових експортерів палива.

А.Росія, Саудівська Аравія, США, Канада, ОАЕ, Кувейт, Норвегія, Ірак

Б.Китай, Таїланд, Канада, Мексика, Туреччина

В.Японія, Південна Корея, Україна, Індія, Білорусь

Г.Молдова, Чилі, Гватемала, Австралія

10Транснаціонаціональні корпорації - це

А. великі підприємства з іноземним капіталом

Б. автомобільні заводи Росії та Німеччини

В.великі компанії, які мають виробничі підрозділи в багатьох країнах світу

Г. сукупність підприємств нафтовидобувної галузі

11.Виберіть ланцюг з найбільшою доданою вартістю: 

А. вирощення сої - виробництво олії

Б. вирощення сої - виробництво олії - виробництво макухи

В. вирощення сої - збереження вирощеної продукції - виробництво олії - виробництво макухи - виробництво маргарину

 Г. вирощення сої - виробництво олії - виробництво макухи - виробництво маргарину 

12.Головними "хлібами" людства є:

А. жито, пшениця, кукурудза, овес

Б. пшениця, рис, кукурудза

В. жито, рис, пшениця

Г. ячмінь, кукурудза, рис 

13.Сукупність взаємопов'язаних видів діяльності людини в межах країни, яка сформувалася під впливом географічного положення протягом історичного розвитку − це:

А.регіональна економіка     Б.національна економіка

В.світова економіка             Г.глобальна економіка

14.У яких регіонах світу ринок ІТ-послуг найменш розвинений:

А.Північна Америка                                Б. Африка та Латинська Америка

В.Східна та Південно-Східна Азія        Г.Європа

 

Група 2

08.11.2022 (вівторок)

Географія

 Урок 6/76

Тема: Політична географія та геополітика.

Географічні  складники політичної географії: географічний простір, території, географічні місця.

Політичні складники: політичні інституції, політичні відносини, «сила».

Територіально-політичні системи національного і наддержавного рівня.

Геополітика, її складові. Зовнішня та внутрішня геополітика.

Переглянути  відео:

https://www.youtube.com/watch?v=PT2MoT__Rjo

та презентацію:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-politichna-geografiya-ta-geopolitika-260776.html

 Д/з:  Підручник § 26 с.157-162. 

 Група 2

01.11.2022 (вівторок)

Географія

Урок  5/75

Тема: Світовий ринок  інвестицій і фінансів. Туризм. Формування «інформаційного суспільства».

Переглянути  відео:

 https://www.youtube.com/watch?v=Kxac1yJ1P38   

 та презентацію:

 https://naurok.com.ua/osoblivosti-okremih-skladovih-tretinnogo-sektoru-formuvannya-informaciynogo-suspilstva-153897.html

 

Д/з: 1. Виписати основні поняття та терміни.

2.Написати есе «Моя країна туризму».

 Група 2

25.10.2022 (вівторок)

Географія

Урок  4/74

ТЕМА: Сучасні транспортно-логістичні системи та інформаційно-комунікаційні мережі як інфраструктурний  каркас глобальної економіки.

Переглянути  відео:

https://www.youtube.com/watch?v=rGsLtXEGyAw

та  презентацію:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-temi-suchasni-transportno-logistichni-sistemi-ta-informaciyno-komunikaciyni-merezhi-svitoviy-rinok-investiciy-i-finansiv-turizm-160672.html

Опрацювати  §25 стор.151-157. Усно відповідати на запитання. Занотувати у конспект  основні поняття та терміни.

Група 2

18.10.2022 (вівторок)

 Географія

Урок 3 / 73

Тема: Сучасна географія виробництва транспортних засобів, електроніки, фармацевтичної продукції,  чинники участі національних економік у глобальних ланцюгах доданої вартості. 

 Переглянути  відео:

https://www.youtube.com/watch?v=1UYpWRRNFg8

та презентацію:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-virobnictvo-transportnih-zasobiv-elektroniki-chastina-1-138011.html

 Д/з: Опрацювати §24 стор.144-150.


 Група 2

11.10.2022 (вівторок)

Географія

Урок  2/72

ТЕМА: Виробництво сільськогосподарської продукції у світі: природні, соціальні, економічні чинники,  особливості просторової організації.

Практична робота 8.

Позначення на контурній карті (знаками руху)  глобальних ланцюгів доданої вартості «видобування алюмінієвої сировини – виробництво глинозему – виробництво первинного алюмінію – споживання алюмінію».

Переглянути презентацію: https://naurok.com.ua/prezentaciya-silske-gospodarstvo-svitu-202129.html

 Опрацювати  матеріал §23 стор. 133-143.

 

Практична робота № 8.

Тема. Позначення на контурній карті (знаками руху) глобальних ланцюгів доданої вартості «видобування алюмінієвої сировини – виробництво глинозему – виробництво первинного алюмінію – споживання алюмінію».

Мета: навчитися складати глобальні ланцюги доданої вартості на прикладі виробництва алюмінію, скласти картосхему ланцюгів додано вартості даного виробництва, визначити чинники участі національних економік у глобальних ланцюгах доданої вартості у виробництві металів; сприяти формуванню навичок роботи з тематичними картами; набути компетентності використання різноманітних географічних знань і умінь, формувати вміння одержувати інформацію.

Використання карт: карта кольорової металургії світу.

Завдання

1. Складіть ланцюг доданої вартості у виробництві алюмінію, вписавши назви стадій:

_____________________ →  транспортування руд →___________________ → транспортування глинозему →___________________→ споживання ________
______________________

2. За картою кольорової металургії світу розподіліть країни за їхньою міжнародною спеціалізацією у виробництві алюмінію, вписавши їх назви у відповідні комірки таблиці:

Країни, що ведуть значний видобуток бокситів

Країни, що ведуть значне виробництво глинозему

Країни, що ведуть значне виробництво первинного алюмінію

Країни-імпортери первинного алюмінію

 

 

 

 

 

 3. За даними таблиці нанесіть на контурну карту:

- місця видобутку бокситів у країнах, що ведуть їх значний видобуток;

- стрілками вкажіть напрямки перевезення бокситів до країн, що ведуть значне виробництво глинозему;

- країни, що ведуть на своїй території значне виробництво глинозему;

- стрілками вкажіть напрямки перевезення глинозему до країн, що ведуть значне виробництво первинного алюмінію;

- країни, що ведуть значне виробництво первинного алюмінію;

- стрілками вкажіть напрямки перевезення первинного алюмінію до його країн-споживачів.

 

4. У висновку поясніть чинники міжнародної спеціалізації країн на різних стадіях виробництва алюмінію та причини формування глобальних ланцюгів доданої вартості у виробництві цього металу.

Завдання. Виконайте тести на платформі ВСЕОСВІТА за посиланням: https://vseosvita.ua/test/start/rdh544

Завдання. Виконайте творче завдання (за бажанням).

Провести дослідження на тему «Забезпечення людства продуктами харчування. Проблеми та перспективи»

 


Шановні здобувачі освіти групи 2!
Ми завершуємо вивчення географії у І семестрі - 17 год.

група 2,  географія, урок № 23/66,  11.02.2022

Тема: Біосфера та системи Землі. Біосфера та її складові.Закономірності поширення живих організмів на суходолі і в океанах. Природні чинники формування ареалів поширення рослин і тварин. Біологічні ресурси. Роль жтвих організмів у формуванні грунтів. Грунт- дзеркало" ланшафту.Типи грунтів.Вплив грунтів на спеціалізацію господарства регіону, країни.


Перегляньте презентацію:

Одним з основоположників учення про біосферу був видатний український учений Володимир Вернадський. Він довів, що біосфера — це єдина й суцільна оболонка, яка зв’язана кругообігом речовин і енергії, подібно до того, як води гідросфери поєднані кругообігом води.

Біосфера — це оболонка Землі, населена організмами, оболонка життя. Складовими частинами біосфери є нижня частина атмосфери, уся гідросфера й верхня частина літосфери.

Живі організми на Землі тісно пов’язані між собою та з навколишнім природним середовищем.

Поняття : Біосфера (від грец. bios — життя та sphaera — куля) — область існування живих організмів на Землі.

b) Межі біосфери. Межі біосфери визначаються областями розповсюдження організмів в атмосфері, гідросфері й літосфері. (випереджальне завдання)


Поширення живих організмів на Землі має певні закономірності.

Живі організми поширені в біосфері нерівномірно. Найбільшою є їх концентрація на поверхні суходолу, поверхневих шарах Світового океану, на його дні у мілководних частинах. На суходолі від екватора до полюсів склад біосфери змінюється залежно від кліматичних умов. Рослинам необхідні тепло, світло, волога та поживні речовини. Найбагатшим є рослинний та тваринний світ приекваторіальних та помірних широт. Найбільш різноманітні на Землі породи дерев ростуть в області верхньої течії Амазонки в Перу, де вчені нарахували 300 видів на одному гектарі площі. Вважають, що перуанський ліс є також найбагатшим у світі на види птахів, метеликів та земноводних. На другому місці за різноманітністю видів — ліси Південно-Східної Азії. Тут росте близько 200 видів дерев на одному гектарі, а в лісах Центральної Африки — близько 120.

Природні чинники формування ареалів поширення рослин і тварин.

Заселення видами певних ареалів має закономірний характер, який обумовлюється комплексом географічних, геологічних, кліматичних, біологічних та інших факторів. Проявом цієї закономірності є те, що в розселенні рослин і тварин по поверхні планети мають місце чіткі закономірності, а  кожна клімато-географічна зона характеризується певною флорою та фауною.

Біологічні ресурси.

Біологічні ресурси - усі живі організми, що є джерелом необхідних для людини матеріальних благ (їжі, сировини для промисловості, матеріалу для селекції культурних рослин, сільськогосподарських тварин і мікроорганізмів) і які використовують для рекреації. У біосфері загалом переважає рослинна маса (фіто-маса), яка становить 97-99 %, і лише 1-3 % припадає на тварин (зоомасу), серед яких переважна більшість - безхребетні організми (90-95 %). Завдяки здатності організмів розмножуватися всі біологічні ресурси відносять до відновлювальних. Утім людина має підтримувати умови, за яких це відновлення буде здійснюватися, адже за сучасного використання біологічних ресурсів значній їхній частині загрожує знищення.

Роль живих організмів у формуванні ґрунтів.

На думку В.І.Вернадського, організми – найбільш могутній фактор ґрунтоутворення. У ґрунті живуть представники всіх царств природи: рослини, тварини, гриби та мікроорганізми. Бактерії, гриби, лишайники, водорості готують субстрат для вищих рослин, який є провідним у процесі ґрунтоутворення. 

Ґрунт – «дзеркало» ландшафту.

Ґрунт – це верхній пухкий шар гірських порід, перероблений спільними діями компонентів неживої та живої природи (сонячне тепло, повітря, вода, рослини, тварини, бактерії). Гірські породи (пісок, глина, лес) відіграють визначальну роль у формуванні ґрунту тому їх називають материнськими породами.

Ґрунт є основою організації біосфери - таке образне визначення дає академік В.І.Вернадський. Географи називають ґрунт дзеркалом, фокусом ландшафту. У ґрунті стикаються всі компоненти біосфери, поєднуються там, формуючи складну, полігенетичну систему. Без ґрунту неможливе життя рослин і тварин на суші.

Це пов’язано з тим, що будь-яка біокосна система (створена динамічними взаємозв’язками організмів і навколишнього середовища) в результаті свого функціонування формує чотири типи продуктів: органічна речовина, гази, розчини, тверді сполуки. Це стосується і ґрунту. У цій системі всі продукти, крім твердих, швидко оновлюються з досить високою інтенсивністю. І тільки тверді продукти функціонування здатні до тривалої акумуляції, що сприяє збереженню інформації про зовнішні умови їх формування в кожному ґрунтовому профілі, в кожній однорідній ділянці ґрунтового покриву, що дозволяє говорити про грунт як дзеркало, чи точніше, як пам'ять ландшафту.

Таким чином, ґрунт як компонент ландшафту є важливою озна­кою цілісності цієї природної системи, елементом, без якого іс­нування ландшафту неможливе. Ґрунт визначає тип рослинності і одночасно залежить від неї, а взаємодія цих елементів і зумов­лює характерні риси даного ландшафту.

Ґрунтовий покрив може суттєво змінюватись під впливом людської діяльності. Відомо багато прикладів, коли завдяки безвідповідальній діяльності людини на місці колишніх родючих земель виникали кар'єри, терикони, смітники тощо. Запобігти цьому покликана рекультивація земель (відновлення порушених земель) та комплексний підхід, що має максимально враховувати всі наслідки для навколишнього середовища, які може спричинити господарська діяльність людини.

Склад ґрунту:

- мінеральні речовини: гравій, пісок. глина;

- ґрунтовий розчин мінеральних солей – ґрунтові води;

- повітря;

- органічні речовини – гумус (C, H, O, N, P, S, K, Ca, Mg, Fe …).

Отже, сучасні ґрунти є трифазною системою (різнозернисті тверді частки, вода та гази, розчинені у воді та порах), яка складається із суміші мінеральних часток (продукти руйнування гірських порід), органічних речовин (продукти життєдіяльності біоти та мікроорганізмів і грибів).

Ґрунти виникли разом з живою речовиною і розвивались під впливом діяльності рослин, тварин, грибів, мікроорганізмів, поки не стали дуже цінним для людини родючим субстратом. Ґрунти відіграють величезну роль у кругообігу мінеральних речовин, води і вуглекислого газу.

З різними породами земної кори, як і з її тектонічними структурами, пов’язані різні корисні копалини: горючі, металічні, будівельні, а також такі, що є сировиною для хімічної та харчової промисловості.

Екологічне значення літосфери величезне:

1) на її поверхні живе більшість рослинних і тваринних організмів, у тому числі й людина;

2) верхня тонка оболонка літосфери на материках – це ґрунти, що забезпечують умови життя для рослин і є основною умовою для отримання продуктів харчування людей;

3) є джерело отримання корисних копалин – енергетичної сировини, руд, металів, мінеральних добрив, будівельних матеріалів;

4) у межах літосфери періодично відбувались і відбуваються грізні екологічні процеси (виверження вулканів, зсуви, селі, обвали, ерозія земної поверхні), які мають величезне значення для формування екологічних ситуацій в певних ділянках планети, а іноді призводять до глобальних екологічних катастроф.

 Д/З: параграф 17, с.94-99, прочитати, виписати основні поняття

група 2,  географія, урок № 22/65,  10.02.2022

Тема: Прісна вода як ресурс і чинник розміщення населення та виробництва. Мінеральні та термальні води: поширення, використання. Водозабезпеченість регіонів і країн світу. Чинники дефіциту води.

перегляньте презентацію:






Прісна вода як ресурс і чинник розміщення населення та виробництва. Вода є основною умовою існування організму людини, забезпечує його корисними мікроелементами й присутня у процесах перетравлення їжі та кровообігу. Організм людини на 65 % складається з води, а тому її якість є надто важливою. Споживаючи чисту прісну воду, людина збагачує себе корисними мікроелементами й хімічними сполуками. Зі зростанням населення та темпів урбанізації прогресуюче збільшується водоспоживання саме прісних вод. Якщо в 1900 р. споживання води у світі становило 400 км , у 1975 р. - 3000 км3, то нині населення планети витрачає щорічно майже 8000 км3 води. У розрахунку на одного мешканця планети величина водозабору зросла із 140 до 780 л/добу (мал. 1).

Прісна вода традиційно виступає важливим чинником розміщення як населення, так і виробництва. Вода завжди була і є джерелом життя і добробуту. Обумовлювалося це низкою чинників: потребою в питній воді; рибальством, що було одним з основних засобів прожитку; можливістю швидкого пересування водними шляхами; запровадженням зрошуваного землеробства. Саме тому біля крупних річок виникали давні цивілізації - Давній Єгипет, Месопотамія, Стародавній Китай тощо.

Важливим чинником розміщення сфер господарства виступає наявність водних ресурсів. Усі ланки господарства щодо водних ресурсів поділяються на споживачів і користувачів. Споживачі забирають воду з джерела водопостачання, використовують її для виготовлення продукції, а потім повертають, але вже в меншій кількості й іншій якості. Користувачі застосовують воду як середовище (водний транспорт, рибальство тощо) або як джерело енергії (ГЕС).

Основний споживач води - сільське господарство, що обумовлено передусім збільшенням площ зрошуваного землеробства. Зрошувані землі набагато продуктивніші від незрошуваних. Наразі у світі площа зрошуваних земель становить 15 % загальної площі сільськогосподарських угідь, що дають понад 50 % усієї продукції. Так, норми поливу для зернових культур становлять 1500-3500 м3/га, для цукрових буряків - 2500-6000 м3/га, для рису - 8000-15 000 м3/га.

Значним споживачем води є промисловість, яка витрачає 40 % усієї споживаної господарством води. До найводоємніших виробництв належать: хімічне (особливо гідролізне, виробництво синтетичних волокон), целюлозно-паперове, текстильне (бавовняне та шовкове), теплова й атомна енергетика, а також низка виробництв кольорової металургії (алюмінієвої, мідної).

У прісних водоймах відбувається природний процес самоочищення води, однак його швидкості надто повільні. У наш час через надмірне збільшення промислових відходів водоймища вже не впоруються з таким великим забрудненням. Тому й виникла потреба знешкоджувати й очищати стічні води. Очищення природних вод є надто дорогим і складним процесом, пов’язаним з великим різноманіттям забруднюючих речовин і появою в їхньому складі нових сполук. Сучасні методи очищення вод поділяють на:

- механічний (базується на відстоюванні та фільтруванні через решітки, сита, пісок, септики, відстійники тощо; прибирає із стічних вод до 60-75 % нерозчинених домішок);

- хімічний (додавання реагентів, які зменшують нерозчинені домішки до 95 % і розчинені до 25 %, особливо хлорування та озонування);

- електрохімічний (включає анодне окислення і катодне відновлення, коли пропускають через стічну воду електричний струм);

- біохімічний (мікроорганізми використовують забруднювачі для живлення, що перетворюють їх у воду, діоксид вуглецю тощо).

Одним з основних напрямів роботи з охорони водних ресурсів є впровадження нових технологічних процесів виробництва, перехід на замкнуті (безстічні) цикли водоспоживання, де очищені стічні води не скидаються, а багаторазово використовуються в технологічних процесах.

Прісна вода вже стала товаром світової торгівлі, тому деякі вододефіцитні країни змушені опріснювати морську воду й створювати цілі комплекси очисних споруд. Опріснення морської води застосовується переважно в посушливих аравійських країнах (Саудівська Аравія, Кувейт, ОАЕ, Оман), островах Карибського басейну, а також у США, Ізраїлі, Австралії, Іспанії, Китаї та великих міських агломераціях, таких як Сінгапур і Сянган. Наприклад, опріснені води в ОАЕ забезпечують до 80 % споживаної води; Ізраїль приблизно 1/3 питної води отримує завдяки опріснювальним заводам і планує в найближчі три десятиліття збільшити цю частку до 70 %; Сінгапур планує до 2060 р. покривати до 30 % власних водопотреб завдяки опрісненню морської води.

Україна належить до держав з недостатнім забезпеченням водними ресурсами. Вона – одна з найменш водозабезпечених країн Європи. Водні об’єкти України вкривають 24,2 тис.кв.км, що становить 4,0% від її загальної території  (603,7 тис. кв. км ). До цих об’єктів належать річки, озера, водосховища, ставки, канали тощо. Територія України має не дуже густу річкову мережу, тут нема великих природних водойм і небагаті запаси підземних вод. Болота, що були природним регулятором водності річок, нині наполовину осушені. Отже, водні природні ресурси України – це, насамперед, місцевий і транзитний стік річок, водні запаси озер, штучних водойм і підземних горизонтів.


Причини нестачі води у світі такі: інтенсивне збільшення потреб у воді у зв'язку з ростом чисельності населення планети й розвитком галузей господарської діяльності, що вимагають величезних витрат водних ресурсів. Відбувається втрата прісної води внаслідок скорочення водоносності річок; забруднення водойм стічними водами.

Д/З: параграф 17, с.94-99, прочитати, виписати основні поняття



            Шановні здобувачі освіти!

        Розпочинаємо вивчення теми № 4 

"Гідросфера, біосфера та інші системи Землі".

група 2,  географія, урок № 21/64,  10.02.2022

Тема: Гідросфера. Запаси води на Землі. Світовий океан та його складові. Вплив процесів у літосфері на природу океанів. Роль океанів у формуванні гірських порід і рельєфу узбережжя.

Практична робота 6

Складання та аналіз схеми течій у Світовому океані, порівняння впливу холодної та теплої океанічних течій на клімат одного з материків.

Переглянути презентацію:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-geografi-v-11-klasi-gidrosfera-ta-sistemi-zemli-212665.html








        Найпоширеніший мінерал на Землі – це вода. Вода – особлива речовина, що перебуває у трьох агрегатних станах: твердому (при температурі, нижчій від 0°С – сніг та лід), рідкому (при температурі від 0 °С до 100°С – прозора рідина без смаку та запаху) та газоподібному (при температурі, вищій від 0°С – водяна пара). Вода входить до складу всіх живих організмів. Тіло людини, наприклад, на 65% складається з води. Гриби, водорості та багато інших рослин, особливо тих, що мають соковиті плоди, можуть вміщувати до 98% цієї речовини. На земній кулі міститься близько 1,5 мільярда кубічних кілометрів води, яка утворює водну оболонку планети – гідросферу. На океани та моря припадає 97,4% води і лише 2,6% – це прісні води. Понад 3/4 усієї прісної води розміщено в льодовиках, де вона перебуває у твердому стані.

Запаси води на Землі. Світовий океан та його складові. 

    Світовий океан — безперервна водна оболонка земної кори (океаносфера), що оточує материки. Він становить 70,8 % (361 мли км2) земної поверхні, у ньому зосереджено 96,5 % (1370 млн.км3) усіх вод планети. Залежно від будови дна, обрисів материкових берегів, руху вод структура Світового океану складається з океанів, морів, заток і проток.

Майже чверть запасів прісних вод становлять підземні води, значна частка яких у вигляді вічної мерзлоти також знаходиться у твердому стані. Лише 280 тис. кубічних кілометрів – це поверхневі води суші (озера, водосховища, річки, болота), 14 тис. кубічних кілометрів прісної води перебуває в атмосфері в газоподібному стані.

    Океан — найбільша частина Світового океану, обмежена материками. Світовий океан поділяють на 4 океани: Тихий (площа 178,7 млн. км2, об'єм води 710 млн.км3, пересічна глибина 3984 м). Атлантичний (91,6; 330; 3602), Індійський (76,2; 283; 3736), Північний Льодовитий (14,7; 18; 1220). Межі океанів проводять по материках та островах, а у водних просторах — по меридіанах мисів: мис Горн (о. Вогняна Земля) між Тихим і Атлантичним, мис Голковий між Атлантичним та Індійським, мис Південний (о. Тасманія) між Індійським і Тихим. Межі Північного Льодовитого океану з Атлантичним — підводні підвищення північніше Північного полярного кола, Тихого — Берингова протока. Окремі дослідники називають п'ятий — Південний океан, до якого включають води Південної півкулі між Антарктидою і південними закінченнями материків Південної Америки, Африки та Австралії. Але на міжнародному гідрографічному конгресі в Монако в 1952 р. було прийнято рішення не виділяти Південний океан у самостійний. Одночасно там же був "ліквідований" Північний Льодовитий океан, який приєднали до Атлантичного океану як внутрішнє Полярне море. Та не всі вчені світу погодилися з цим рішенням, і тому на багатьох картах Північний Льодовитий океан фігурує як самостійний, а також на деяких картах відновлено назву Південного океану.

    Море — частина Світового океану, що відокремлена від нього суходолом, підводним підвищенням або островами і має своєрідний гідрометеорологічний режим. За ступенем відокремлення і режимом є внутрішні моря — це ті, що знаходяться глибоко в суходолі і сполучаються з океаном однією або кількома протоками. Наприклад, Азовське, Чорне, Середземне. Окраїнні моря — це ті, що недалеко в суходолі й відокремлюються від океану островами, півостровами і нерівностями дна, як-от Берингове. До міжострівних морів належать Яванське, Сулавесі та ін. Усього на планеті налічується до 60 морів. Вони займають близько 60 % площі Світового океану.

    Затока — частина акваторії моря (або океану), що заглиблюється в суходіл і має вільний водообмін з основним водним басейном. За походженням розрізняють океанічні й морські затоки, за формою—воронкоподібні, витягнуті, розгалужені, за властивостями вод — опріснені, солонуваті, солоні, за глибиною—мілководні й глибоководні. Наприклад, Одеська, Біскайська, Бенгальська затоки.

    Протока — порівняно вузька смуга води, що розділяє які-небудь ділянки суходолу і з'єднує суміжні водні басейни або їхні частини. Наприклад, Керченська протока сполучає Азовське і Чорне моря.

Вплив процесів у літосфері на природу океанів. Роль океанів у формуванні гірських порід і рельєфу узбережжя.

Взаємодія Світового океану і літосфери відбувається в конфігурації берегової зони, де під впливом хвиль формуються своєрідні форми рельєфу. Енергія хвиль, яка приходить від атмосфери через вітер, зменшується від тертя води об дно, руйнування берегів, транспортування і сортування уламкового матеріалу. Рухи земної кори спричиняють цунамі.

Вплив атмосферних процесів (явищ) на Світовий океан. Роль Світового океану у  формуванні глобальних і місцевих систем повітряних потоків у нижніх      шарах тропосфери.

    Характерною особливістю океанічних вод є перебування у вічній і безперервній взаємодії насамперед з атмосферою. При цьому Світовий океан — основне сховище водних запасів планети — відіграє одну з провідних ролей у формуванні неповторного обличчя нашої планети. Світовий океан — найважливіша ланка в ланцюзі одержання й перерозподілу сонячної енергії по земній поверхні. Океан відіграє роль планетарного демпфера (пом’якшувача).

    Як писав американський метеоролог Дж. С. Малкус, водяна пара — це основне “пальне” атмосфери, принаймні в її нижніх шарах. Саме в процесі випаровування слід шукати причини, що породжують рух повітря, тобто вітер, який у свою чергу впливає на море, і при цьому відбувається пряма передача механічної енергії морю.

    Найтеплішим є Тихий океан (+19,37°С). Друге місце посідає Індійський океан (+17,27°С), третє — Атлантичний (+16,53°С), і найнижча температура –75°С у Північному Льодовитому океані. Найнижча температура морської води — близько –2°С — вода замерзає при такій температурі. Найвища температура поверхні моря (+35,6°С) спостерігається у Перській затоці. Амплітуда коливання морської води становить лише 38°С.

    Особливу роль у макропроцесних взаємодіях океану й атмосфери відіграє тепловий бюджет океану. Максимальні теплові потоки в атмосфері рухаються над теплими океанічними течіями, такими як Гольфстрім і Куросіо.

Вплив Гольфстріму дуже позначається на природі Північного Льодовитого океану. Саме завдяки Гольфстріму на північному узбережжі Європи значно тепліше, ніж у Північній Америці на тих самих широтах, а поблизу Північного полярного кола на Лефотенському острові температура досягає середньорічної температури Криму. Роль такої самої “печі” відіграє Куросіо для Японії.

Є багато холодних течій, які також впливають на клімат. Так, із Баффінової затоки виходить Лабрадорська течія, яка несе холодну воду (з айсбергами) із полярних морів. Вважають, що саме вона була причиною трагічної загибелі “Титаніка” в 1912 р. Холодна Перуанська течія біля берегів Південної Америки помітно впливає на атмосферні процеси в цьому районі. Повітряні маси, проходячи над холодними водами цієї течії, не насичуються вологою і не приносять опадів на материк. Саме тому на узбережжі й західних схилах Анд не буває опадів по кілька років — район пустелі Атаками.


Вплив Світового океану має глобальний характер, але океан виступає опосередковано, через загальну циркуляцію. В океані відбуваються такі явища, які не тільки захоплюють людину, а й змушують рахуватися з ними.

Так, тропічні циклони відносять до найбільш грізних явищ природи. Виникають вони над теплими водами тропічних морів і протягом багатьох століть супроводжуються людськими жертвами, руйнуваннями, величезними збитками.

Тропічні циклони називають по-різному. У районі Карибського моря їх називають ураганами, на північному заході Тихого океану — тайфунами, у південно-західній частині Індійського океану та в Аравійському морі — тропічними циклонами.

Ресурсний потенціал Світового океану та вплив людства на стан океанічних вод, запаси мінеральних, біологічних ресурсів. 

Здавна використовуються біологічні ресурси морів та океанів. Проте серед трьох груп океанічних організмів — планктону, нектону і бентосу здебільшого експлуатуються лише запаси нектону (риби і ссавці). їх біомаса складає всього 1% від 35 млрд. т. біомаси всіх морських організмів і дає змогу отримувати до 100 млн. т продукції щорічно. Якщо людство зможе використовувати всі групи живих організмів, то вилов морепродуктів зросте у кілька разів. Концентрація найбільшої кількості морських організмів на континентальному шельфі, особливо на мілководдях (так званих «банках») дає змогу штучно розводити багато видів риб, молюсків, водоростей. Вже зараз марикультура, яка досить інтенсивна лише в країнах Східної і Південно-Східної Азії, дає до 20% всієї продукції моря.

Практично невичерпними є мінеральні ресурси Світового океану, хоч зараз їх експлуатація здебільшого є або технічно неможливою, або економічно неефективною. У кожному км3 води міститься 35 млн. т. солей, що складаються із 70 хімічних елементів.

Енергетичні ресурси океану також величезні і мають різне генетичне походження. Гравітаційна енергія Землі, Місяця і Сонця призводить до виникнення припливно-відпливних явищ. У відкритому океані висота припливних хвиль не перевищує одного метра, але у довгих і вузьких затоках, особливо східних узбереж материків, вони можуть перевищувати 10 м. Саме в таких затоках у Франції, Великобританії, Росії, США, Канаді, Аргентині та багатьох інших країнах можливе будівництво припливних електростанцій (ПЕС) із сукупним виробництвом енергії більше одного трлн. кВт/год. Але через недосконалість технологій і деякі негативні екологічні наслідки сучасних ПЕС їх широке промислове будівництво можливе лише у майбутньому.

         Океан щедро пропонує людині свої багатства: корисні копалини і продукти харчування, ліки і різні види енергії. Проте людина так і не навчилася використовувати ці багатства раціонально. Так, через надмірний видобуток корисних копалин і інтенсивне господарювання виснажуються ресурси океану, а його води забруднюються промисловими, сільськогосподарськими і побутовими відходами, сміттям. Непоправної шкоди океану завдає нафтове забруднення і захоронення в його глибинах шкідливих речовин. Останнім часом посилюється вплив як забруднювача численних морських транспортних перевезень.

Проблеми Світового океану потребують нині від світової громадськості узгодження дій щодо використання ресурсів океану і запобігання подальшому його забрудненню.

Води суходолу, чинники їх нерівномірного розподілу на материках                    та по території України. 

 До вод суходолу, які іноді ще називаються внутрішніми водами, відносять річки, озера, підземні води та природний лід. Чинники їх нерівномірного розміщення на материках: клімат та рельєф. На стан вод суходолу впливає господарська діяльність людства.

За розміщенням води суходолу поділяють на дві великі групи: поверхневі та підземні.

Річки представляють собою найважливішу частину гідросфери. Самий великий річковий басейн у світі – це річка Амазонка (Південна Америка) з притоками.

Озеро є великою за площею замкнутою природною водоймою на поверхні землі. Озера не мають зв’язку зі Світовим океаном, тобто, не з’єднані з морями річками і протоками.

Найбільше за площею озеро у світі – Каспійське море;

Найглибше – озеро Байкал, глибина якого досягає 1630 м.

Всі озера розділяються (за методом утворення улоговин) на такі типи :

вулканічні; тектонічні; запрудні; залишкові; льодовикові; лиманні; карстові; стариці.

Льодовики представляють собою рухомі скупчення льоду. Вони утворюються за рахунок твердих атмосферних опадів. Льодовики бувають двох видів:

покривні; гірські.

Гірські льодовики – це льодовики, які розташовані на гірських вершинах.

Найбільш великими з них є льодовики Паміру і Гімалаїв. Поверхневі льодовики покривають поверхню деяких островів (Гренландія) і Антарктиди.

Льодовики – це дуже важливе джерело прісної води, однак використання їх водних ресурсів – це складний процес. Танення льоду може призвести до негативних наслідків, зокрема затоплення всіх приморських міст світу.

Найбільш поширеними видами штучних водойм є водосховища і ставки.

Україна належить до держав з недостатнім забезпеченням водними ресурсами. Вона – одна з найменш водозабезпечених країн Європи. Водні об’єкти України вкривають 24,2 тис.кв.км, що становить 4,0% від її загальної території  (603,7 тис. кв. км ). До цих об’єктів належать річки, озера, водосховища, ставки, канали тощо. Територія України має не дуже густу річкову мережу ( середнє значення – 0,34 км/кв.км ), тут нема великих природних водойм і небагаті запаси підземних вод. Болота, що були природним регулятором водності річок, нині наполовину осушені. Отже, водні природні ресурси України – це, насамперед, місцевий і транзитний стік річок, водні запаси озер, штучних водойм і підземних горизонтів.


Гідросфера

Гідросфера, або водна оболонка Землі – це її моря й океани, крижані шапки приполярних районів, річки, озера й підземні води. Запаси води на Землі величезні – 1,46∙109 км3, тобто 0,025% усієї маси планети. Проте абсолютна більшість цієї колосальної маси – це гірко-солона морська вода, непридатна для пиття та технологічного використання. Прісна вода на планеті становить лише 2% від її загальної кількості, причому 85% її зосереджено в льодовикових щитах Гренландії й Антарктиди, айсбергах і гірських льодовиках. Лише близько 1% прісної води – це річки, прісноводні озера й деяка частина підземних вод; саме ці джерела й використовуються людством для своїх потреб.

Солоність океанічних вод становить 35 проміле (тобто в 1л океанічної води – 35г солей). Найсолоніша вода в Мертвому морі – 260 проміле (людина вільно лежить на поверхні цієї води, не занурюючись в неї), у Чорному морі – 18 проміле, Азовському – 12 проміле.

Вода – гідроген оксид. Склад води (за масою): Н – 11,19%, О – 88,81%.

Фізичні властивості: прозора, без запаху і смаку, густина 1г/см3 (при 4ºС), температура плавлення дорівнює 00С, температура кипіння дорівнює 1000С при тиску 101 325Па, погано проводить теплоту і дуже погано електричний струм, хороший розчинник.

Молекула води має кутову форму: атоми Гідрогену відносно атома Оксигену утворюють кут 104,50. Тому молекула води – диполь, та частина молекули, де розташований Н, заряджена позитивно, а частина, де розташований О – негативно. Завдяки полярності молекул води, електроліти в ній дисоціюють на йони.

У рідкій воді поряд зі звичайними молекулами Н2О містяться

асоційовані молекули, тобто сполучені в складніші агрегати (Н2О)х внаслідок утворення водневих зв’язків. З підвищенням температури водневі зв’язки розриваються, і повний розрив їх настає при переході води в пару.

Чистої води у природі нема, - вона завжди містить домішки. Добувають чисту воду методом перегонки (дистиляції). Перегнана вода називається – дистильована.

Вода виконує дуже важливі екологічні функції:

1) головна складова частина всіх живих організмів (тіло людини на 70% складається з води, а деякі організми, такі, як медуза чи огірок, містять у собі 98-99% води);

2) основний механізм здійснення взаємозв’язків усіх процесів у екосистемах (обмін речовин, тепла, ріст біомаси);

3) головний агент-переносник глобальних біоенергетичних екологічних циклів;

4) води Світового океану є основним кліматоутворюючим фактором, основним акумулятором сонячної енергії і «кухнею» погоди для всієї планети;

5) один з найважливіших видів мінеральної сировини, головний природний ресурс споживання людства (людство використовує її в тисячу разів більше, ніж нафту чи вугілля);

6) формування поверхні Землі, її ландшафтів; розвиток екзогенних процесів (вивітрювання гірських порід, ерозії);

7) перенесення хімічних речовин – забруднювачів довкілля.

Для багатьох організмів вода є середовищем їхнього життя (нейстон, нектон, планктон, перифітон, бентос). Хімічний склад морської води дуже схожий на склад людської крові – містить ті ж хімічні елементи й приблизно в тих же пропорціях. Це – один з доказів того, що предки людей, як і інших ссавців, колись жили в морі.

Домашнє завдання:

1.Опрацювати    конспект 

група 2,  географія, урок № 20/63,  04.02.2022

Вивчити матеріали уроку, вміти відповідати на запитання, прислати відповідь на ел. пошту osmuxa55@ukr.net або на вайбер 0955121976.

https://osmuxaho.blogspot.com/p/2.html

Тема:  Клімат. Кліматотворні чинники. Кліматична карта. Агрокліматичні ресурси та їх вплив на спеціалізацію сільського господарства. Стіхійні атмосферні явища, їх прогнозування та засоби протидії. Кліматичні зміни на планеті.

Тематична атестація № 3

перегляньте презентацію, зробіть нотатки

Презентація "Клімат. Кліматотвірні чинники ... - На Урокhttps://naurok.com.ua › preze... П



1.     
Сонячна радіація

Висота Сонця над горизонтом (залежність географічної широти) -> тривалість сонячного сяйва —> кількість сонячної радіації, що надходить.

її = 90° — фм ±-фс , де її — полуденна висота Сонця, фм — широта місцевості, фс — широта перебування Сонця в зеніті («-», якщо широта південна)

Радіаційний баланс — сумарна сонячна радіація — втрачена радіація (відбита + випромінена). Важливо оцінювати баланс протягом окремих періодів року (у нас взимку він може буди і від’ємним).

2.      Циркуляція атмосфери

Рух повітряних мас V вертикальному та горизонтальному напрямках відносно земної поверхні. Спричиняє перерозподіл основних погодних показників

3.      Характер підстильної поверхні

Рельєф (гори чи рівнини, експозиція, орієнтація, висота) — суттєво впливає на кількісні показники попередніх чинників та їх спрямування.

Водні чи суходільні умови визначають особливості нагрівання та остигання повітря над ними, утворення постійних чи періодичних максимумів та мінімумів тиску, утворення змінних вітрів протягом доби та року, вологість повітря

Особливості поверхні визначають її альбедо, а ступінь прогрітості території впливає на трансформацію (зміну якостей, переважно температури та вологості) повітря, що надходить з місцевостей з іншими кліматичними умовами, утворення місцевих відмінностей тиску.

4.      Кліматична карта. Карта кліматичних поясів. Характеристика типів клімату за кліматограмами

За винятком гірських районів, кліматичні показники закономірно змінюються з широтою — від екватора до полюсів. За однорідністю кліматичних показників виділяють кліматичні пояси, «носіями» яких є повітряні маси. Кліматичні пояси виділяють залежно від типу панівної повітряної маси: постійні (7) та перехідні (6 субпоясів). Межі поясів проведено по основних кліматичних фронтах.

Господарювання континентальних чи морських повітряних мас, вплив морських течій, формування мусонної циркуляції зумовлює виділення кліматичних областей (дві або чотири) у межах кількох кліматичних поясів.

Кліматодіаграма демонструє узагальнений за багато років розподіл кліматичних показників (здебільшого температур та опадів) упродовж року за місяцями. Аналіз їх дає змогу визначити не тільки кліматичні особливості місцевості, а й загальнопланетарні закономірності.

5.      Вплив атмосфери на літосферу: вивітрювання, рельєфоутворення

Безпосередніми атмосферними екзогенними чинниками є температура та вітер.

Різниця температур (добова, сезонна) сприяє руйнуванню гірських порід без зміни їх хімічного складу. Різновидом фізичного вивітрювання є морозне, яке спричиняє руйнування порід замерзлою водою (об’єм збільшується на 10%). Інтенсивність визначається частотою замерзання і танення.

Вітрова ерозія спричиняє утворення еолових форм рельєфу: дюни, бархани, піщані горби, еолові гриби, карнізи, ніші, печери. Вітер виконує акумулятивну (нанесення), дефляційну (видування) та корозійну (руйнування порід часточками інших) діяльність.

6.      Кліматичні умови як чинник розселення і розташування виробництва та інфраструктурних об'єктів

Людина, як і будь-який біологічний вид, має певні чинники, що обмежують її поширення. Насамперед це температура та вологість. Незворотні руйнування в організмі починаються за температури тіла нижче 34 °С та вище 42 °С. У сухому повітрі людина може кілька годин витримувати температури близько 65 °С, у насиченому — температура тіла починає підвищуватися за температури 34,5 °С. Оптимальні значення вологості — 45-65%.

Кліматичні умови найбільше впливають на трудомісткі виробництва (створення відповідних умов праці та проживання потребують додаткових затрат), екстремальні умови потребують додаткових коштів для будівництва та експлуатації підприємств та інфраструктури. Проводять прикладне кліматичне районування, на основі якого складають фахові рекомендації.

 

VII.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

•          Опрацювати §          

Для власних записів

група 2,  урок № 12/55,  22.11.2021

Тема: Вимірювання  на топографічній карті  за масштабом і кілометровою сіткою. Використання азімутів.

Переглянути  відео і презентацію за посиланням:

https://www.youtube.com/watch?v=91d61pRjrn0

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-z-temi-topograficna-karta-11-klas-171839.html



Вимірювання на топографічній карті за масштабом і кілометровою сіткою

  Визначення відстаней на топографічній карті по прямій лінії найзручніше зробити лінійкою, використовуючи числовий або іменований масштаб. Можна застосувати також циркуль-вимірювач і лінійний масштаб.

Для вимірювання довжини звивистих ліній (наприклад, річок, доріг) можна застосувати циркуль-вимірювач, установивши невеликий «крок» – сталу відстань між голками. «Крокуючи» вздовж об’єкта, рахують кількість кроків, а потім, користуючись масштабом, визначають відстань.

   Для точніших вимірювань кривих ліній є спеціальний прилад курвіметр (від лат. curvus – кривий і грец. метрео – вимірюю).

 Для визначення площ використовують кілометрову сітку. Для цього підраховують кількість повних кілометрових квадратів у межах контуру, що вимірюється. Квадрати, заповнені частково площовим об’єктом, оцінюють на око.

       Використання азимутів

 

     Орієнтуючись на місцевості, визначити точне положення об’єктів відносно основних і проміжних сторін горизонту зазвичай буває неможливо. Для чіткішого визначення напрямків використовують компас, за яким можна визначити азимут.

     Азимут (від араб. ас-салет – шлях, напрямок) – кут між напрямком на північ та напрямком на даний предмет.

   Значення азимутів виражають у градусах і відлічують за рухом стрілки годинника від 0° до 360°. Так, азимут об’єкта, що розміщений на північ від спостерігача, – 0° або 360°, на південь – 180°, на схід – 90°, на захід – 270°. На топографічній карті або плані азимути вимірюють транспортиром.

  Стрілка компаса показує не на Північний географічний полюс Землі, а на магнітний (78°пн. ш., 101°зх. д.), що розташований у районі Канадського Арктичного архіпелагу. Через те розрізняють істинний (географічний) та магнітний азимути.

 

    Істинний азимут (Аі) – кут між напрямком на Північний географічний полюс і на даний об’єкт.

Відповідно об’єкт з’єднує з географічним полюсом істинний меридіан. Саме такі меридіани наносять на карту.

Азимут, визначений за допомогою компаса, називають магнітним (Ам).

Магнітний азимут (Ам) – це кут між напрямками на Північний магнітний полюс і на даний об’єкт.

Лінію, що з’єднує даний об’єкт з магнітним полюсом, називають магнітним меридіаном.

 

Кут між істинним і магнітним азимутами називають магнітним схиленням (МС). 

Його враховують штурмани кораблів і літаків, визначаючи курс корабля, а також військові й туристи, орієнтуючись на місцевості. Магнітне схилення підписують на планах і топографічних картах. Воно буває західним і східним. Щоб знайти істинний азимут, треба визначити за компасом магнітний азимут і врахувати магнітне схилення. Якщо магнітне схилення східне, його треба додати до показника магнітного азимута (Аі = Ам + МС східне), якщо західне – відняти (Аі = Ам – МС західне).

 

  Кут між північним напрямком вертикальної лінії кілометрової сітки та напрямком на об’єкт називають дирекційним кутом (Д).

      Його, як і азимут, вимірюють за ходом годинникової стрілки від 0° до 360°. Щоб перейти від дирекційного кута до істинного азимута, треба врахувати зближення меридіанів (ЗМ) – кут між вертикальною лінією кілометрової сітки та істинним меридіаном.Аі = Д ± ЗМ.

  Кут між північним напрямком вертикальної лінії кілометрової сітки та магнітним меридіаном називають поправкою напрямку (ПН). Вона може бути східною (її значення віднімають від значення дирекційного кута: Ам = Д – ПН східна) і західною (відповідні значення додають: Ам = Д + ПН західна).

Д/з: знати  терміни і вміти вимірювати за масштабом і кілометровою сіткою.



група 2,  урок № 11/54,  15.11.2021

Тема: Топографія. Топографічна карта. Практична робота 1

 Зробити: переглянути відео за посиланням:https://youtu.be/2Gv9dSEJsz8,

 вивчити опорні схеми (знати терміни, поняття), передивіться  параграф 2 стор. 10-15, зробити конспект, зробити практичну роботу

                                           Опорні схеми: Топографічна карта.

                                                 Особливості топографічних карт

  Розграфлення та номенклатура листів топографічних карт

  Листи карт - трапеції

 

   зразки лист карти різного масштабу

 Координати

за рамкою топографічної карти і за кілометровою сіткою


Практична робота 1

Визначення на топографічній карті географічних (з точністю до секунд) і прямокутних координат окремих точок, географічних та магнітних азимутів, абсолютних і відносних висот, падіння річки. 


група 2,  урок № 10/53,  12.11.2021

Тема: Вступ. Географія як система наук. Об’єкт дослідження географії. Поняття «геосистема». Рівні геосистем.   Пізнавальна та конструктивна роль географії.



Епіграф

Географія є історією в просторі, а історія — географією в часі. Е.Реклю 

 Головним завданням географії є формування просторово-територіальної орієнтації людини. Ви вже навчилися орієнтуватися як у просторі нашої країни та її окремих регіонів, так і у світі загалом. Це є необхідністю повсякденного життя, особливо у зв’язку з процесами глобалізації, що посилюється. 

 Вивчення нового матеріалу

Об’єктом вивчення географії є поверхня нашої планети, а предметом — територіальна організація природних і соціально-економічних об’єктів, процесів та явищ на ній. При цьому територіальна організація розглядається як розміщення об’єктів, процесів та явищ на земній поверхні в певному порядку. Дослідження цього порядку, розуміння його закономірностей у всіх проявах і є завданням географії.

Отже, географія — це система наук, що вивчає природні й виробничі територіальні комплекси та їхні компоненти. 

 ПОНЯТТЯ ГЕОСИСТЕМИ.   Для геосистем характерні складність і відкритість. Основою функціонування геосистем є розміщення їх об’єктів у певному порядку, взаємозв’язку та взаємодії.

     Найбільшою геосистемою нашої планети є географічна оболонка. Вона складається з підсистем (менших систем, які є її частинами): літосфери, гідросфери, атмосфери та біосфери). Останні самі є геосистемами й складаються, у свою чергу, із геосистем меншого масштабу й створюють єдину систему через обмін речовиною та енергією.

ГЕОГРАФІЯ СЕРЕД НАУК, СТРУКТУРА ГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ. Сучасний рівень розвитку людства супроводжуються загостренням багатьох проблем територіальної організації природи й суспільства. Які ви можете виділити сучасні проблеми людства?   Це проявляється в наростанні екологічних, міграційних, військово-стратегічних проблем, чільне місце в дослідженні й вирішенні яких належить географії.

Поміркуйте над висловом:

    Видатний французький географ Елізе Реклю сказав, що географія є історією в просторі, а історія — географією в часі. Із якими науками міжпредметні зв'язки географії є найтіснішими? Які саме? Як це ілюструє вислів Елізе Реклю?

 ПІЗНАВАЛЬНА ТА КОНСТРУКТИВНА РОЛЬ ГЕОГРАФІЇ.

За своїм світоглядним значенням географія стоїть в одному ряду з історією, із якою невідривно пов’язана, як пов’язані між собою простір і час. Вивчення географії дає людині життєво необхідну орієнтацію в просторі. Просторово-територіальний інстинкт людини, притаманний усім живим істотам, дуже сильний. Не можна перебільшити й виховне значення географії. Земля, територія, власний простір — це синоніми понять Батьківщина, Вітчизна, мала Батьківщина тощо. Узагалі сучасна людина не може вважатися освіченою без сформованої географічної культури, роль якої зростає в процесі глобалізації, коли людству стають доступними будь-які куточки планети.

     Джеф Безос та його компанія «Blue Origin» у 2019 р. планують розпочати роботу з першими космічними туристами. «Blue Origin» побудувала багаторазову ракету, що як вантаж підніматиме спеціальну капсулу із шістьма пасажирами. На суборбітальній висоті близько 100 км капсула відділятиметься від ракети й спускатиметься на Землю за допомогою парашутів. Туристи зможуть і космос подивитися, і випробувати, що таке невагомість.

     Глобальне потепління та зростання посушливості клімату підвищують конструктивне значення кліматології, гідрології і географії загалом. Збільшення кількості регіональних військових конфліктів потребує використання знань із політичної та військової географії. Хаотична забудова міст і позбавлене наукового обґрунтування розміщення нових промислових об’єктів указують на необхідність проведення економіко-географічних досліджень й впровадження їх у практику. Невпинно зростає значення й інших географічних наук та навчальних дисциплін. Наприклад, швидкий розвиток туризму й рекреації потребує розширення й поглиблення досліджень у галузі рекреаційної та суспільної географії.

     Здавалося б, далекий від географії французький генерал, а пізніше імператор Наполеон, підкреслюючи значення географії в житті як людей, так і держав, казав: «Географія — це доля».

     Геосистема — географічне утворення, системи різного рівня, що складаються із цілісної множини взаємопов'язаних, взаємодіючих компонентів, певна просторово-територіальна єдність географічних об'єктів, процесів і явищ на території у визначених межах.

  Підсумок :

■ Географія — цілісна система наук, об'єднаних просторово-територіальним підходом до вивчення природи й суспільства.

■ Геосистема — певна просторово-географічна єдність географічних об'єктів, процесів і явищ у визначених територіальних межах. Найбільшою геосистемою нашої планети є її географічна оболонка, яка складається з менших геосистем.

■ Невідривність простору й часу визначає зв'язок географії з історією. Географія також тісно пов'язана з геологією, біологією, соціологією, економікою, екологією.

■ Географія належить до світоглядних навчальних дисциплін. Проте зростає її конструктивне значення. Це пов'язане з тим, що сучасні напрямки розвитку цивілізації не можуть обійтися без застосування на практиці географічних знань.

  Домашнє завдання

1.     Опрацювати відповідний параграф1  підручника стор. 5-9

2.     Вивчити терміни «географія», «геосистема»

Знайти цікаву інформацію про сучасні винаходи в галузі географії

група 2,  урок № 9/52,  11.11.2021

Тема: Підсумковий урок за курсом "Географія: регіони та країни"

Написати ессе: "В яку країну світу я бхотів поїхати" та скласти кросворд про один із регіонів світу на 12 понять. 

група 2,  урок № 8/51,  10.11.2021

Тема: Участь України в процесах європейської економічної інтеграції. Пісумковий контроль по темам "Африка", "Україна в міжнародному просторі" .

Тематична атестація 1.


Європейська інтеграція України — складний, багаторівневий, поступовий процес в різних сферах — політичній, економічній, соціальній, культурній. Але саме психологічний фактор — свідомий європейський вибір громадян, підтримка руху країни до ЄС, утвердження в українському суспільстві європейської ідентичності — є найважливішою складовою повернення Києва до європейської спільноти.

З набуттям незалежності України поступово визначився головний вектор її розвитку — інтеграція до європейського співтовариства. Євроінтеграційна ідея є свідомим і природним стратегічним вибором українського суспільства, підтвердженим багатьма випробуваннями. Дороговказом внутрішніх реформ стала Угода про асоціацію з ЄС, яка набула чинності у 2017р. Україна рухається на шляху до ЄС. Очевидно, не так швидко як би хотілося. З одного боку, існує чимало внутрішніх проблем, шо уповільнюють проєвропейські реформи. Небезпечним є й вплив російського фактору. З іншого боку, і ЄС нині перебуває на етапі складних трансформацій, у пошуках нової моделі розвитку.


    Починаючи з 2002р. (початок проведення соціологічних досліджень Центру Разумкова з цієї тематики) кількість прихильників євроінтеграції постійно переважала над її противниками. Російська агресія проти України, що розпочалась у лютому 2014р. кардинально вплинула на картину суспільних настроїв.

    По-перше, докорінно змінилося ставлення громадян України до РФ. Зокрема, більшість людей наголошують на необхідності згортання, або зменшення контактів з Росією.

    По-друге, на ставлення громадян України до різних векторів інтеграції — європейської чи євразійської, вплинули Революція гідности у грудні 2013 — січні 2014 рр., яка відстояла і утвердила європейський курс розвитку України, а також російська агресія, яка фактично зняла з порядку денного євразійський вектор інтеграції для України. Євразійська інтеграція тепер асоціюється громадянами, насамперед, з країною-агресором.

    Якщо протягом довоєнних років (2011–2013рр.) частка прихильників євразійської інтеграції складала близько третини, то в наступні роки частка симпатиків Євразійського економічного союзу (колишнього Митного союзу країн СНД) впала в 2 рази. Відповідно зросла частка прихильників євроінтеграційного шляху.

    По-трете, з 2014р. спостерігається тенденція зростання європейських симпатій в суспільстві. В грудні 2017р. вже майже 60% українських громадян підтримували вступ України до ЄС.

Тематична атестація № 1,   ІІ курс

Тема: «Африка», « Україна в міжнародному просторі»

 (по 1 балу)

1. Яку країну, із перерахованих, відносять до економічно розвинених?

            А. Єгипет. Б. Алжир. В. Єфіопія. Г. Нігерія.

2. Останньою колонією в Африці була країна …

А. Мозамбік; Б. Еритрея; В. Намібія; Г. Мавританія

3. Яка країна, з перелічених, належить до найменш розвинених?

            А. Нігер; Б. Нігерія; В. Марокко; Г. Єгипет

4. Найбільшу частку в українському експорті займає…

            А. Продукція машинобудування. Б. Мінеральні добрива.

            В. Сільськогосподарська продукція. Г. Мінеральна сировина

5. Назвіть країну, що має найбільші запаси драгоцінних металів на материку

            А. ПАР. Б. Марокко. В. ДРК. Г. Замбія

6. Яка країна Африки не має виходу до океану?

            А. Бенін. Б. Гвінея. В. Габон. Г. Малаві.

7. Чому, на вашу думку, країни Африки не спроможні забезпечити себе продовольством, незважаючи на те, що сільське господарство є для них основною спеціалізацією?

8. Дайте характеристику ЕГП Єгипту.

9.  Назвіть головні напрямки зовнішньої політики України. Які з них є найбільш перспективними для нашої країни.

Бажаю успіху!

група 2,  урок № 7/50,   08.11.2021

Тема: Україна в системі глобальних економічних відношень.

передивіться відео:

https://www.unian.ua/multimedia/video/school/10201109-geografiya-ukraina-v-sisteme-globalnyh-ekonomicheskih-otnosheniy-10-nedelya-sr-10-klasc.html






У сучасну добу вистражданої незалежності суверенна Україна продовжує формувати коло своїх національних інтересів (передумови для цього є і складалися вони віками), а отже і стратегічних геополітичних інтересів держави. Їх визначають потреби збереження її суверенітету й забезпечення територіального верховенства, поступального соціально-економічного і політичного розвитку. Пріоритетність цих геополітичних інтересів зумовлено низкою чинників:

а) незавершеністю формування політичної системи молодої держави;

б) наявністю глибокої демографічної кризи, негативними тенденціями розвитку та регіональними диспропорціями її економіки;

в) недостатньою соціально-культурною пов’язаністю та різновекторністю їх регіонально-політичних орієнтацій, регіонів.

Нині для широких верств населення України стало зрозумілим, що:

1) радянська ідентичність і національна ідентичність суверенної України —

не сумісні;

2) непростий перебіг внутрішніх протистоянь, пов’язаних із визначенням політичного вибору народу держави («Помаранчева» революція, «Революція гідності»), зміцнив основи єдності української нації;

3) на початку ХХІ ст. Україна зробила вибір на користь світових демократичних цінностей, обравши шлях посилення співпраці з ЄС.

 Пройдіть тест

Тест:

1.  Однією з причин початку Революції Гідності в Україні були

 а) дефолт в державі 

б) відмова приєднання до «митного  союзу»  

в) бажання припинити товарообіг з Росією

г)   відмова від євроінтеграції

2. Територія України складає:

а)  607,3 тис.кмІ                       б) 603,7 тис.кмІ

в) 5,7% території Європи        г) 5,5% території Європи

3 На сучасному етапі основними центрами сили геополітики є ...

  а) ЄС           б) Франція    в) Росія   г) Індія   д) Китай    е) Україна

4. Пріоритетними напрямками зовнішньої політики України є подальший розвиток партнерства з ...

 а) Австралією      б) Канадою   в) США      г) ЄС

5. Економіко - географічне положення України є дуже вигідним не тільки для нашої держави, а і для участі в геополітичних відносинах. Чим саме?

а)  розташуванням на перетині двох континентів

б)   родючість грунтів

в)   помірний клімат для розвитку рекреаційних ресурсів

г)  всі варіанти вірні

6.Україна приймає участь в світових геополітичних відносинах. Як саме?

  а) Світові ТНК мають свої заводи на нашій території

  б) участь України в СОТ (світовій організації торгівлі)

  в) трудові мігранти з України працюють в усьому світі



Немає коментарів:

Дописати коментар