Громадянська освіта, група 14
Міжнародні відносини.
Міжнародні відносини — система
транскордонних соціальних взаємодій, суб’єктами яких є держави, міжнародні
міжурядові та міжнародні неурядові організації, транснаціональні корпорації та,
за особливих умов, приватні особи. Наука про міжнародні відносини є комплексною
та міждисциплінарною. До сфери міжнародних відносин належать військово-політичні,
економічні, екологічні, гуманітарні та інші проблеми світового співтовариства.
Міжнародне право — це система юридичних
принципів і норм договірного і звичаєвого характеру, які виникають унаслідок
погодження між державою та іншими суб’єктами міжнародного співтовариства і
регулюють відносини з метою мирного
співіснування.
Міжнародне гуманітарне право (право
війни, право збройних конфліктів) — сукупність міжнародно-правових норм і
принципів, які регулюють захист жертв війни, а також обмежують методи і засоби ведення
війни.
ОБСЄ — організація з безпеки і
співробітництва в Європі, яка постала на базі Наради з безпеки і співробітництва
в Європі (НБСЄ) 1995 року. Це найбільша регіональна організація, яка опікується
питаннями безпеки. Вона об’єднує 57 країн в Європі, Північній Америці та
Центральній Азії.
Зовнішня політика — це політика, згідно
з якою регулюють взаємовідносини між державами і народами на міжнародній арені.
Світова організація торгівлі (СОТ) — це
провідна міжнародна економічна організація, членами якої вже є 161 країна і на
частку яких припадає більше 96 % обсягів світової торгівлі; її функціями є встановлення
правил міжнародної системи торгівлі й вирішення спірних питань. Україна стала
членом СОТ 2008 року.
ЄС — економічний та політичний союз 28
держав-членів, що розташовані здебільшого в Європі.
Рада Європи — міжнародна організація,
яка об’єднує європейські держави, які визнають принцип верховенства права і
гарантують основні права людини й свободи для своїх громадян.
Міжнародне
право.
Міжнародні організації — об’єднання
трьох або більше незалежних держав, їхніх урядів, інших міжурядових організацій,
спрямоване на вирішення певних спільних питань чи організації проектів. Уряди
діють від імені своєї держави і представляють її інтереси, поважаючи її суверенітет.
Домашнє завдання: зробити конспект, вивчити терміни і поняття, прочитати §__ с.
Люди завжди мріють про краще життя, прагнуть жити в статку й добробуті. На
жаль, не всі країни можуть забезпечити гідне життя своїм громадянам. І тоді
вони їдуть в інші, більш багаті країни, а для своєї країни стають емігрантами.
Поняття «емігранти», поряд із поняттям «іммігранти», «міграція», вам уже
знайоме. Так, під зовнішньою міграцією розуміють переміщення людей через
державні кордони, пов’язане з постійною або тимчасовою зміною місця проживання.
Міграція впливає на забезпеченість трудовими ресурсами й склад населення країн
світу.
Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції
Міграція — це процес зміни постійного місця проживання індивідів чи
— соціальних груп: переміщення в інший регіон країни або в іншу країну.
Міграцією є також переїзд на проживання із села в місто і навпаки.
Міграції класифікують за: причинами (економічні, політичні, релігійні,
національні, екологічні тощо); термінами (сезонні, тимчасові, постійні,
або незворотні), масовістю (одиничні і масові); дальністю
(міжконтинентальні і внутрішньоконтинентальні); напрямами (зовнішні і
внутрішні); мотивами (примусові та добровільні); способами
організації (організовані та неорганізовані); правовим статусом (легальні і
нелегальні).
Залежно від напряму міграції розділяють на зовнішні (перетин кордонів держави)
і внутрішні (переміщення всередині державної території). Якщо зовнішня міграція
розглядається як виїзд за межі держави, її називають еміграцією, то в’їзд або
повернення на колишнє місце проживання — імміграцією. До внутрішніх міграцій
належать відтік сільського населення до міст, так звані «маятникові міграції» —
поїздки до місць роботи або навчання тощо.
Причини зовнішніх міграцій
Якщо розмістити причини еміграції за ступенем важливості, то на першому
місці буде економічна, пов’язана з
пошуком роботи, поліпшенням умов життя. Це спричиняє так звану трудову міграцію.
Економічні причини обумовили і таке відносно нове міграційне явище, як «відтік
інтелекту»: великі заробітні плати в розвинених країнах приваблюють
висококваліфікованих фахівців.
Політичні міграції спричинені війнами, революціями, ліквідацією
колоній, зміною державних кордонів тощо.
Релігійні міграції, як правило, пов’язані із паломництвом до святинь:
Єрусалима, Мекки та ін.
Останнім часом до головних причин міграцій додалася ще одна — екологічна. Люди залишають райони
екологічних катастроф, де існує загроза для їх здоров’я і життя (ЧАЕС,
Приуралля).
Значні проблеми в багатьох країнах світу зумовлені нелегальною міграцією, яка є загрозою для міжнародної стабільності
й розвитку держав. Протидія нелегальній міграції безпосередньо пов’язана із
забезпеченням національної безпеки держави, оскільки нелегальна міграція сприяє
створенню організованих злочинних угруповань, діяльність яких спрямована на
незаконне ввезення мігрантів включаючи торгівлю людьми, сексуальну експлуатацію
жінок і дітей. Для нашої країни проблема нелегальних мігрантів є особливо актуальною,
адже внаслідок свого географічного положення вона виступає своєрідним
транзитним мостом, що поєднує Азію та Європу.
Поміркуйте і
Чи бажаєте ви виїхати
за кордон на навчання, роботу, на постійне чи тимчасове проживання?
Сформулюйте свої міркування в есе
«Чому я бажаю (не бажаю) виїхати за ордон».Д/З:Визначте вид міграцій:
•
переселення
африканських рабів до США в ХІХ ст.;
•
освоєння
комсомольцями з України і Росії цілинних земель в Казахстані;
•
переселення
«середняків» та «куркулів» у віддалені райони СРСР під час колективізації;
•
переселення
кримських татар після Другої світової війни у віддалені райони.
Д/З: Чи бажаєте ви виїхати за кордон на навчання, роботу, на постійне чи тимчасове проживання?
Сформулюйте свої міркування в есе
«Чому я бажаю (не бажаю) виїхати за кордон».
Інтеграція (від латин. integrum - ціле, integratio - відновлення) - поєднання, взаємопроникнення. Це процес об'єднання будь-яких елементів (частин) в одне ціле. Процес взаємозближення й утворення взаємозв'язків.
Європейська інтеграція - процес політичної, юридичної, економічної (а подекуди соціальної та культурної) інтеграції європейських держав, зокрема й частково розташованих в Європі. Сьогодні європейська інтеграція досягається переважно завдяки розширенню Європейського Союзу та Ради Європи.
Ідея об’єднання європейських держав започаткована у далекому минулому. Вже від XI століття почали зароджуватися уявлення про Європу як про щось єдине, а у XIV столітті з’являються європейські проекти, плани об’єднання Європи на основі договору, формуються ідейні передумови інтеграції в річищі «європейської ідеї».
Вперше процес європейської інтеграції набув інституційного оформлення на рівні економічної інтеграції в межах однієї галузі. 9 травня 1950 року міністр закордонних справ Франції Моріс Шуман запропонував так званий план Шумана, який полягав у створенні спільного ринку вугільної й сталеливарної продукції західноєвропейських країн.
У еволюції європейської інтеграції XX століття виокремлюють декілька етапів.
• ЗОНА ВІЛЬНОЇ ТОРГІВЛІ (1958-1969)
Цілковите скасування митних тарифів у взаємній торгівлі за умови збереження національних митних тарифів у відносинах із третіми країнами.
• МИТНИЙ СОЮЗ (1968-1986)
Розширення сфери узгоджених дій (охорона довкілля, технологічний розвиток, наукові дослідження).
• СПІЛЬНИЙ РИНОК, ЄДИНИЙ ВНУТРІШНІЙ РИНОК (1987-1992)
Економічну інтеграцію було доповнено співпрацею у сфері зовнішньої та оборонної політики.
• ЕКОНОМІЧНИЙ ТА ВАЛЮТНИЙ СОЮЗ (з 1993 р. до сьогодні)
Єдиний внутрішній ринок доповнився введенням єдиної валюти ЄС-євро.
Якими є цілі та цінності ЄС
Маастрихтський договір (англ. Maastricht Treaty), 1992 p. - угода про утворення Європейського Союзу.
Європейський Союз (ЄС, Євросоюз, англ. European Union, EU) - економічний та політичний союз 28 держав, що розташовані здебільшого в Європі. Бере початок від двох утворень шести країн Європейської спільноти з вугілля та сталі, заснованої 1951 року, та Європейської економічної спільноти, утвореної 1958 року. У сучасному вигляді існує на основі Договору про Європейський Союз, підписаного 7 лютого 1992 року в місті Маастрихт (Нідерланди) і чинного від 1 листопада 1993 року.
Європейський Союз - унікальне об’єднання країн Європи, які через створення спільного ринку, економічного та валютного союзу, а також завдяки реалізації спільної політики й діяльності мають на меті забезпечити безперервне економічне зростання, соціальний розвиток і згуртованість країн-учасниць.
ГОЛОВНІ ЦІЛІ ДІЯЛЬНОСТІ ЄС
• Сприяти миру, підтримувати свободу, безпеку та справедливість.
• Стійкий розвиток.
• Боротися із соціальною ізоляцією та дискримінацією.
• Сприяти науково-технічному прогресу.
• Посилювати економічну, соціальну та територіальну єдність.
• Поважати багате культурне та мовне розмаїття.
Цінності ЄС є загальними для країн-членів у суспільстві, в якому переважає інтеграція, толерантність, справедливість, солідарність і недискримінація. Такі цінності є невіддільною частиною європейського способу життя.
ЦІННОСТІ ЄС:
• Людська гідність
• Свобода
• Демократія
• Рівність
• Верховенство права
• Права людини
Як відбувається розширення ЄС
Членом інтеграційного об’єднання має право стати будь-яка європейська держава, що дотримується демократичних принципів суспільного ладу. Внутрішнє законодавство держави-кандидата має бути приведене у відповідність до норм права ЄС. Крім того, необхідний високий рівень економічного розвитку, що відповідає середнім показникам ЄС. Наприклад, дефіцит бюджету не має перевищувати 3 % ВВП, а державний борг - 60 % ВВП.
Інтеграція – це
добровільне та взаємовигідне об'єднання окремих частин у певну самостійну
цілісність
Інтеграція (від лат. integrum - ціле, integratio - відновлення)
– поєднання, взаємопроникнення.
Інтеграція – процес взаємозближення й
утворення зв'язків.
Міжнародна
інтеграція – якісно новий етап розвитку і форма прояву
інтернаціоналізації політичного та економічного життя, що передбачає зближення
і взаємопристосування, переплетення всіх основних структур національних держав.
Міжнародна інтеграція як найвищий рівень розвитку міжнародних відносин:
відносини, процес, відсутність будь-якої форми дискримінації партнерів.
Передумови інтеграції:
1) цивілізаційні;
2) історичні;
3) економічні;
4) військово-політичні;
5) геополітичні.
Темпи інтеграції пов’язані із бажанням країн до участі в цьому процесі. При цьому
виникає потреба узгодити інтереси різних груп держав, тому з’явився термін
«Європа різних швидкостей» (англ. Multi-speed Europe) – термін, що використовується на позначення ідеї про можливість різних
темпів інтеграції для різних країн. Ті держави-члени, що мають бажання й
можливості, за згоди всіх інших, можуть швидше просуватися в інтеграційному
процесі в певній сфері.
Основними суб’єктами міжнародної
інтеграції є держави. Держава – це політична форма організації правління, що характеризується
суверенною владою, політичним та публічним характером, реалізацією своїх
повноважень на певній території через систему спеціально створених органів та
організацій, за допомогою яких здійснюється політичне, економічне та
ідеологічне управління суспільством та керівництво загальносуспільними правами
Основні форми міжнародної
інтеграції:
·
зона преференційної торгівлі;
·
зона вільної торгівлі;
·
митний союз;
·
спільний ринок;
·
економічний та політичний союзи.
Історична довідка
Етапи
європейської інтеграції ХХ століття:
1947 р. – «План Маршалла» - початок
повоєнної відбудови Західної Європи. За рахунок отриманих від США грошей було
створено належні умови для економічного розвитку країн, що скористалися цим
кредитом.
1948 року була створена Організація європейського економічного
співробітництва (ОЄЕС).
1950 р. – створено Європейський платіжний
союз (ЄПС), з 1961 р. – Організація економічного співробітництва та розвитку
(ОЕСП).
1950 р. – створено наднаціональне
Європейське об’єднання вугілля та сталі, оскільки цей орган управління не
залежав від урядів країн, що входили до його складу (Франція, Німеччина,
Бельгія, Італія, Люксембург, Нідерланди).
1957 р. – Європейське економічне
співтовариство (ЄЕС, «Спільний ринок») поставило за мету розвиток і захист
європейських економік від засилля американського капіталу.
1968 року засновано єдиний Митний союз.
1987 року країни-члени ЄЕС прийняли «Єдиний
європейський акт», який ліквідував перешкоди в економічній співпраці, скасував
відмінності у законодавстві.
1992 року країни ЄЕС підписали Маастрихтську
угоду, за якою з 1 січня 1993 року запроваджувався єдиний європейський ринок, а
з 1999 р. запроваджувалася єдина європейська валюта - євро, що завершило
створення єдиного фінансового простору.
Рівні розвитку інтеграції:
· взаємодія на рівні підприємств та організацій - безпосередніх виробників
товарів і послуг;
· взаємодія на рівні держав, які через утвердження відповідних нормативних
актів забезпечують сприятливі умови для діяльності підприємств та організацій;
· взаємодія на рівні політичних партій, громадських формувань, соціальних
груп, окремих громадян різних країн;
· створення
міждержавного об'єднання –
самостійного суб'єкта міжнародних відносин, що формує власну систему відносин з
учасниками та третіми особами.
2. Поняття глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку,
культуру, довкілля, людину.
Теоретичний блок
Глобалізація – це процес поетапного перетворення світу в єдиний простір, у якому
вільно переміщуються і поширюються капітали, товари, послуги, ідеї, стимулюючи
розвиток наддержавних інститутів та створення міжнародного інституційного,
правового й культурного інформаційного поля.
ІНДЕКС ГЛОБАЛІЗАЦІЇ враховує
три групи показників:
·
показники економічної глобалізації (обсяги зовнішньої торгівлі держави,
прямих іноземних інвестицій, заробітну плату, рівень торговельних бар'єрів
тощо);
·
показники соціальної глобалізації (мобільність населення, міжнародних
поштових відправлень, грошових переказів, кількість користувачів інтернету,
телеканалів, періодичних та інших видань тощо);
·
показники
політичної глобалізації (членство в міжнародних організаціях, участь країни в
місіях Ради Безпеки ООН, кількість іноземних дипломатичних представництв,
міжнародних домовленостей тощо).
Причини прискорення процесу глобалізації:
1.
Науково-технічний прогрес, зокрема розвиток Інтернету.
2.
Світова торгівля стала набагато вільнішою внаслідок ліберальних заходів.
3.
Транснаціоналізація (обмін між країнами тими благами, які в одній державі
є в достатку, а в іншій – відсутні).
4.
Об'єднання культурних традицій.
Ознаки сучасної глобалізації:
1.
Зростання взаємозалежность національних економік різних держав.
2.
Утворення міжнародних виробничих комплексів,
корпорацій, що перетинають міжнародні кордони.
3.
Запровадження єдиних виробничих стандартів.
4.
Інтенсифікація руху товарів,
капіталів, робочої сили в міжнародному масштабі.
5.
Зростання технологічної кооперації
між різними компаніями.
6.
Розвиток глобальних інформаційних
мереж, що пов'язують увесь світ.
7.
Єдність і взаємозалежність
фінансових систем різних країн світу.
8.
Створення міжнародних
організацій, що опікуються глобальними проблемами.
Фактори
глобалізації:
1. Процеси
інтернаціоналізації економічного життя (транснаціональні компанії (ТНК),
міжнародні банки та інші фінансові структури) Вільне поєднання капіталів,
товарів, взаємодія національних економік у господарській діяльності.
2. Проблеми навколишнього середовища, які вийшли
за кордони національних держав (координація зусиль світового співтовариства).
Вичерпання ресурсів і екосистеми породило новий феномен «біженців довкілля» і
зробило вірогідно можливим зіткнення між державами і народами за джерела питної
води, енергетичні та інші ресурси.
3. Проблеми безпеки. Загроза
ядерної війни, міжнародного тероризму і злочинності.
4. Революція у засобах комунікації Створення
всесвітньої мережі телебачення, Інтернету, розвиток туризму,
інформаційно-культурних обмінів.
Завдання 1. Перегляньте відео та підготуйте
повідомлення про критерії та вплив глобалізації на країни світу.
·
Глобалізація
(Тривалість 03:00) Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=xKyABOCcYxY
·
Що таке
глобалізація? (Тривалість 03:07) Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=3lSn7LbeUWg
·
Глобалізація та
її наслідки (Тривалість 12:57) Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=mCLRac8Xj1U
·
Глобалізація:
поняття, види и процеси (Тривалість 06:19) Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=cucXv732mzM
·
Globalization in 3 minutes, theory in 3 minuttes (Тривалість 03:00) Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=p6u9m5FK0IQ
·
What is
globalization? (Тривалість 03:08) Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=q1ECZSYBvQE
Завдання 2. Переглянути відео «Україна та моделі глобалізації: яке місце нашої країни у світі? (Тривалість 27:22) Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=_UWu_JaP3G8.
Тематичне оцінювання з предмета « Громадянська освіта»,
розділ УІ «Взаємодія
громадян і держави в досягненні суспільного добробуту»
Здобувача освіти __________________________
групи № ___ ДПТНЗ «МПТУ»
І. Виберіть правильний варіант відповіді (3 бали )
1. Наука про організацію та управління матеріальним
виробництвом, ефективне використання ресурсів, розподіл, обмін, збут і
споживання товарів та послуг.
а) філософія б)соціологія в) економіка,
г) екологія
2. Який
тип власності є панівним в ринковій
економіці..
а) приватна б) акціонерна в) державна г) індивідуальна
3. Процес всесвітньої економічної, політичної і культурної
інтеграції та уніфікації.
а) урбанізація
б) глобалізація в) ідентифікація, г) монополізація
4. Право споживати
благо для отримання доходу чи особисто споживати його для задоволення власних
потреб та інтересів.
а) власності б) користування в) розпоряджання г) володіння
5. Кількість товару, яку виробники готові постачати для продажу
на ринку за певного ціною у визначений період часу
а) потреба б) пропозиція
в)
конкуренція г) попит
6. Ситуація на ринку, коли величина попиту
дорівнює величині пропозиції, ціна попиту збігається із ціною пропозиції
а) ринкова рівновага б) бюджетний дефіцит в) ринковий профіцит г) платоспроможність
ІІ. Поясніть значення термінів ( 2 бали)
7.
Пропозиція - _______________________________________________________________
________________________________________________________________
8.
Бюджет -
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Вкажіть термін за описом (2 бали)
9. Перевищення доходів над видатками____________________________
10. Дозвільний документ, що видається Кабінетом
Міністрів України або уповноваженим ним органом виконавчої влади, згідно з яким
його власник має право на здійснення певного виду підприємницької діяльності _______________________________________________________________________
1.
Шахрайство |
А. суспільне явище, яке проявляється в незаконному
використанні службовими особами, політичними діячами їхніх прав і посадових
можливостей із метою особистого збагачення |
1 |
|
2. Корупція |
Б.
здатність людини організовувати виробництво,
приймати рішення, пов’язані з ризиком, упроваджувати інновації |
2 |
|
3.
Попит |
В. оцінка споживачем здатності речей та послуг
задовольняти його потреби |
3 |
|
4. Корисність |
Г. поведінка, націлена на обман або введення в оману
приватної чи юридичної особи з метою особистої вигоди або вигоди третьої
сторони. |
4 |
|
|
Д. кількість товару, яку споживачі бажають та можуть
придбати за певною ціною у визначений період часу |
|
|
12. Охарактеризуйте
суть, ознаки, переваги та проблеми ринкової
економіки
Чекаю ваші відповіді, шановні здобувачі освіти групи № 14
Директорська кнтрольна робота
"Права і свободи людини"
Початковий рівень (3 б.)
1.
Як називають посадовця, який здійснює
парламентський контроль за дотриманням державою прав людини?
А) омбудсмен
Б) дипломат
В) депутат
Г) гарант
2.
Яка група прав людини визначає можливість
доступу людини до духовних здобутків своєї спільноти і людства?
А) соціально-економічні Б) культурні
В) громадянські Г) політичні
3. 10 грудня
1948 р. була прийнята…
А) Декларація прав людини; Б) Женевська декларація;
В)
Загальна Декларація прав людини.
4. Коли
людини може звернутися до Європейського суду з прав людини?
А) після використання всіх національних засобів
захисту своїх прав
Б) у випадку порушення її прав державою
В) у випадку, якщо вона не довіряє національним
правовим механізмам
5. Головним принципом Декларації прав людини й
громадянина ООН є те, що
А) кожна людина має право на життя й свободу
Б) усі люди народжуються вільними та рівними у
своїх правах
В) людська гідність є головною цінністю кожної
людини
6. Сукупність моральних, світоглядних,
професійних якостей людини, які дають їй підстави для самоповаги і для
усвідомлення своєї суспільної цінності – це …
А) свободи людини Б) конституційні обов’язки В) людська гідність
Г) суспільна мораль.
7.
Дайте визначення поняттям: Загальна
декларація прав людини, права людини, людська гідність.
8. Назвіть, якими основними
міжнародними документами закріплюються права людини.
9. Розгляньте
ситуації та визначте, які саме права порушені?
А) Двоє
хлопців побились в школі. Через цю бійку один із них зламав руку.
Б)Учителька
перехопила записку, яку учень передав однокласниці, і голосно прочитала їх
перед всім класом.
В) Батько
12-річного хлопця заборонив йому користуватись Інтернетом, бо той грає
агресивні війни.
10.
Поміркуйте, які права дітей найчастіше порушуються? Які органи та служби
захищають їх?
Група №14, громадянська освіта, урок № 15, 01.12.2021
Бізнес-план – це документ, що описує всі головні аспекти діяльності
майбутнього підприємства, аналізує проблеми, на які воно може натрапити, а
також визначає способи розв’язання цих проблем.
Правильно складеній бізнес-план зрештою відповідає на питання, чи варто
взагалі вкладати грошів ту чи іншу справу, чи дасть вона прибутки, чи
виправдаються витрати.
1.Структура бізнес-плану.
1. Титульний лист (назва підприємства або проекту), дата
розроблення, термін реалізації.
2.
Резюме,
у якому дано найменування або підприємства, його адреса, основний розрахунковий
бізнес-план; мета розроблення бізнес-плану; розробник; обсяг необхідних
інвестицій і джерела їх отримання; термін окупності інвестицій; рівень
рентабельності інвестицій; точка беззбитковості; оцінка потоку реальних грошей.
Крім того, у резюме можуть бути наведені й інші показники ефективності проекту,
що забезпечують його інвестиційну привабливість (чистій приведений дохід, запас
фінансової міцності і т. ін..).
3.
Концепція
бізнес-плану, у якій :
а) обґрунтовують місію створюваного підприємства в
інвестиційному проекті;
б) описують стан
галузі та перспективи її розвитку;
в) описують мету та основні завдання, розв’язувані в
бізнес-плані;
г) характеризують вид діяльності, товарів і послуг,
їх інноваційність; місце і можливостей
їх реалізації з урахуванням ємності ринку (сегмента ринку), співвідношення
попиту та пропозиції на ньому, сучасних тенденцій у споживаючих переваг; умови
збуту продукції та послуг і ризики, пов’язані зі збутом;
д) називають можливих інвесторів та умови інвестування
проекту. Обґрунтовують організаційно-правову форму підприємства (ТОВ, ЗАТ і
ін.) і передбачуваний статутний капітал (для новостворюваного підприємства);
описують оптимальні умови залучення інвестицій (з подальшою часткою у власності
або на поворотній основі, або інших умовах).
4. План маркетингу, де оцінюють проектовані ринкові
можливості реалізації продукції та
послуг підприємства; аналізують конкурентів і обґрунтовують конкурентні переваги
підприємства; описують заходи щодо просування продукції і послуг, у тому числі
рекламні: обґрунтовують цінову стратегію
компанії і послуг встановлення ціни на продукцію та послуги урахування планованого рівня прибутковості:
конкретизують об’ємні показники
реалізації товарів і послуг, їх укрупнений асортимент; складають рекламний бюджет і визначають
витрати з формування інформації про ринок та конкурентів.
5. План виробництва, у якому дано виробничу програму
стосовно укрупненого асортименту продукції та послуг, обчислено продуктовий
баланс і визначено необхідний обсяг сировини для закупівлі, уточнено можливі ціни закупівлі і реалізації і
обчислено рівень і суму валових доходів ; визначено можливих постачальників товарів, обсяги, умови поставок і розрахунків.
У кінці визначено суму оборотних коштів,
необхідних для функціонування підприємства з урахуванням оборотності товарно-матеріальних ресурсів.
6. План
матеріально-технічного забезпечення, реалізації та виробництва необхідного
обсягу товарів і послуг, де подають характеристику приміщень, включаючи
площу, напрями використання, умови
користування приміщеннями, оснащення обладнанням (найменування, кількість
одиниць, ціна), меблями, інвентарем (за сумою, виходячи з рівня оснащення на
одиницю потужності підприємства). На
основі цього плану визначають потребу в інвестиційних ресурсах з урахуванням
використання не тільки основних засобів,
але й оборотних(власні оборотні кошти повинні бути не менше 20% від загальної потреби в оборотних коштах).
7. Організаційний план, у якому уточнюють
організаційно-правову форму управління, функціональні підрозділи. Проектування
організаційної статури здійснюється з урахуванням розв’язуваних завдань, норм керованості та інших факторів
(за основу під час створення нового підприємства зазвичай приймають аналогічне
підприємство, яке успішно працює на цьому ринку).
8. План із праці
та заробітної плати, де обґрунтовано штатний розклад на основі виробничої
програми та організаційної структури, обумовлено системою мотивації і оплати
праці, кваліфікаційні характеристики працівників, можливі джерела набору кадрів
ті їх перепідготовки, визначено остаточну суму витрат на утримання трудових
ресурсів.
9. Фінансовий план, у якому визначають поточні доходи і
витрати за статтями та діяльності, прибуток (балансовий, чистий),
рентабельність початкових і поточних витрат, поріг рентабельності, запас
фінансової , вартість основних, оборотних коштів, їх оптимальне співвідношення.
10. Ризики, де надають їхню характеристику та можливі
способи та вартість зниження ризиків або можливих втрат у разі їх виникнення.
11. Ефективність інвестиційного проекту, де
уточнюють необхідний обсяг інвестицій та
джерела їх отримання, термін окупності проекту, рентабельність інвестицій,
таблиця погашення кредиту (якщо він необхідний).
12. Додатки, де надають розгорнуту таблицю за календарем
платежів та інші розрахункові таблиці, які більш детально розкривають
діяльність підприємства в майбутньому.
Д/з: Створити бізнес-план за алгоритмом
1.
Вступ
Назва фірми.
1.1.
Який
продукт ви пропонуєте до продажу?
1.2.
Кількість
опис початку бізнесу.
1.3.
Короткий
опис початку бізнесу (чи залучені люди
працювали разом раніше?)
1.4.
Головні
завдання (цілі) бізнесу.
1.5.
Персональні
завдання людей.
2. Продукт
2.1.
Який
продукт ви виробляєте?
2.2.
Призначення
продукту.
2.3.
Чим
відрізняється ваш продукт від аналогічних товарів інших виробників?
2.4.
Ви
самі виробляє продукт чи інші виробники?
2.5.
Визначте
процес виробництва.
2.6.
Яку
сировину використовуватимете і де її братимете?
2.7.
Які
дослідження ринку постачання ви вже провели?
2.8.
Яке обладнання
потрібне для виробництва, скільки коштує, де знайти потрібні кошти, де його
купити?
2.9.
Які
приміщення потрібні для виробництва продукту ?
2.10. Яких навичок і
спеціальностей вимагає виробництво?
2.11. Скільки працівників потрібно залучити до виробництва? Що
кожен буде робити?
2.12. ЯК ви здійснюватиме контроль за якістю?
3. Послуги
(чи роздрібна торгівля)
1.1.
Які
послуги ви пропонуєте і які товари продаєте?
1.2.
Яке
обладнання вам потрібне для надання послуг (продажу товарів)?
1.3.
Чи
потрібне вам приміщення для надання послуг (продажу товарів)?
1.4.
Скільки
працівників потрібно і які вони мусять мати навички та вміння?
1.5.
Як
ви здійснюватиме контроль за якістю?
4. Персонал
4.1.
Кожний
новий працівник заповнює анкету (повідомляє про
свою попередню тру
про свою попередню
трудову діяльність, вказує освіту, адресу, особисті дані),підписує трудову угоду та інші документи .
5. Оригінальна структура
5.1. Які
види робіт виконуватиме ваше підприємства
(виробництво, продаж, управління)? Які специфічні завдання ви визначатимете
щодо кожного виду?
5.2. Навички і вміння, яких вимагає виконання
кожного виду робіт, або які є специфічними для кожного з цих видів.
5.3
Якого досвіду мусять набути виконавці, яке навчання вони мають пройти? (
детально описати.)
5.4 Які
роботи не зможуть виконувати люди, що працюватимуть у вашому бізнесі?
5.5
Чи можна їх цього навчити, чи потрібно
винаймати персонал?
6 Менеджмент
6.1
Якими є щоденні завдання управління?
6.2 Як
краще розподілити різні функції управління бізнесом (продаж, адміністрація,
виробництво, забезпечення послуг, фінанси тощо)?
6.3 Які
види зборів ви проводитимете? Як часто? Які питання вирішуватимете?
6.4 Чи
будуть у вашому підприємстві окремі відділи? Якщо так, то як ви це організуєте?
7. Маркетинг
7.1 Яке
дослідження ринку ви вже провели?
7.2 Які
групи людей купують ваш продукт? Чи користуватимуться вашими послугами? Укажіть
вік, стать, інтереси, соціальний статус тощо.
7.3. Який
імідж своєї фірми ви хотіли б створити серед
ваших клієнтів?
7.4 Як ви будете встановлювати ціну?
7.5
Який спосіб продажу оберете?
7.6 Як
ви розповсюджуватимете ваш товар чи послуги ?
7.7 Які
види товару після гарантійного обслуговування ви будете використовувати?
8 Юридичні аспекти
бізнесу
8.1 Тип
вашого підприємства.
8.2 Чи
потрібні вам ліцензії, дозволи, патенти?
8.3
Якими є вимоги у вашому бізнесі щодо захисту здоров’я і безпеки праці? Як ви
будете їх дотримуватися? Які вимоги передбачені у вашому бізнесі щодо
страхування (соціального, банківського)?
9. Основні засоби виробництва
9.1 Які
типи майна ви збираєтеся мати ? Як ви його захищатимете від крадіжок та інших
обставин, що від вас не залежать?
9.2
Якими є умови орендування цього майна?
9.3 Чи
потрібні вам спеціальні дозволи, пов’язані з майном (на ремонт, прибудову) ?
9.4 Чи
є особливі моменти у вашій справі, пов’язані із здоров’ям і безпекою праці?
10. Фінанси
У кожному
бізнес-плані має бути розділ з розрахунками очікуваних прибутків і витрат
фірми. Тут вам треба визначити, якими реально будуть ваші витрати і ваші
прибутки. Намагайтеся оцінювати скептично, адже зазвичай витрати є більшими, а прибутки - меншими
ніж заплановані.
10.1 Які
торговельні угоди з потенційними клієнтами ви вже уклали?
10.2 Яку
кількість одиниць товару (послуг) ви розраховуєте продавати щотижня?
Витрати :
10.3
Укажіть, якою буде періодичність ваших витрат.
урок громадянської освіти, № 14, 01.12.2021
ЗАВДАННЯ 9. Законодавством України встановлено значні обмеження для осіб, які вчинили корупційні злочини. Незалежно від ступеня тяжкості цих злочинів та інших фактичних обставин цих осіб позбавлено цілого ряду процесуальних прав, які мають особи, що вчинили інші злочини. Проведіть дискусію, у ході якої спробуйте визначити: 1) чи зможуть вплинути такі обмеження на результативність боротьби з корупцією у сфері прав людини; 2) чи не є запровадження таких обмежень порушенням принципу рівності прав громадян, який закріплено в статті 21 Конституції України.
Поняття лобізму. Сутність корупції. Причини та наслідки корупції в економіці і політиці. Шляхи подолання корупції.
Лобіювання (лобізм) походить від англійського слова «lobby», що означає вестибюль, передпокій, кулуари. Під поняттям лобізм розуміють спроби індивідів чи певних груп впливати на урядові рішення або законодавчі ініціативи для отримання певної вигоди. Лобізм набув політичного підтексту у ХІХ столітті в США.
Лобізм — політичний тиск у формі від переконання до підкупу на представників законодавчої або виконавчої влади на різних рівнях державного управління для ухвалення рішення (розгляду певних законів, отримання урядових замовлень, субсидій тощо) в інтересах організацій, які вони представляють.
У більшості країн світу лобізм є частиною демократичного процесу, що має позитивні наслідки для розвитку суспільства. За допомогою лобіювання окремі соціальні групи населення, благодійні та комерційні організації, які не представлені в органах державної влади (насамперед законодавчої), можуть впливати на ухвалення державних управлінських рішень (законів), які захищають їхні інтереси. Лобісти в цих країнах передусім є висококваліфікованими фахівцями, які виконують роль посередника між групами інтересів та політичними діячами. Формами лобістської діяльності можуть бути виступи в комітетах законодавчої влади, на громадських обговореннях, складання проектів законів і пропозицій для винесення їх на обговорення парламенту, організація пропагандистських кампаній «за» і «проти», «тиск знизу» (листи, телеграми, телефонні дзвінки, адресовані законодавцям), особисті зустрічі з депутатами та інше. На лобіювання витрачають великі кошти. Традиційно найсильнішими в Україні вважаються металургійне, вугільне, аграрне лобі. Не менш могутні – алкогольне, тютюнове, цукрове і рекламне. Отже, найбільш дохідні галузі економіки готові платити великі кошти за вирішення певних питань на їхню користь.
У суспільній свідомості лобізм радше набуває негативного значення. Ним позначають дії, спрямовані на задоволення власних корисливих інтересів окремих олігархічних груп або осіб (найчастіше у формі хабарництва, корупції або іншого).
Захист інтересів є усталеною практикою демократичної держави та невід’ємною частиною громадської та бізнес-діяльності. Але без наявності належного законодавчого поля та відповідного контролю захист інтересів може вийти за рамки закону та перетворитись на корупцію.
Розрізняють корупційний і корупціогенний ризик.
Корупційний ризик — ризик прояву корупційних явищ і/або виникнення корупційних ситуацій.
Корупціогенний ризик (фактор) — явище або їх сукупність, які сприяють корупційному правопорушенню або здійснюють його поширення.
Основними формами корупції є:
хабарництво;
непотизм (дружба або кумівство);
захоплення держави (вплив приватних інтересів через закони і політику на державу);
зловживання владою або посадовим становищем, (перевищення владних повноважень та інші посадові злочини, які вчиняються для задоволення корисливих чи інших особистих інтересів або інтересів інших осіб);
розкрадання (умисне незаконне привласнення чужого майна на свою користь або користь інших осіб із використанням посадового становища);
розтрата (дії посадовця щодо використання державної установи для незаконного збагачення або розширення власного приватного бізнеc-інтересу).
Як же можуть виглядати корупційні діяння?
Ось кілька прикладів таких дій, коли гроші (хабарі) чи інші «подяки-подарунки» надаються:
як компенсація у лікарнях чи університетах, де «дякують» лікарю абовикладачу, нерідко ставлячись до цього як до прояву людяності та «плати за його важку працю». Цей вид корупції хабарники виправдовують як джерело компенсації низьких заробітних плат;
як засіб уникнення відповідальності, коли громадяни самі порушили закон і їх переслідують правоохоронні органи та суд;
як засіб подолання бюрократичних перепон, коли хочеться прискорити якусь процедуру, оскільки це дозволяє зберегти час та ефективно вирішити питання;
як засіб отримання переваги при веденні свого бізнесу. Коли громадяни-підприємціхочуть гарантовано отримати доступ до державних ресурсів, надаючи послуги, що оминають конкурсні процедури.
Чому корупція несе загрозу
Кожна людина хоче жити краще і сподівається на краще життя у своїй країні.
Корупція ― це багатолике зло, яке приймає різноманітні форми та завдає шкоди скрізь і кожному. Чому вона позбавляє нас шансів на краще життя?
Д/З: знати матеріал, поняття та терміни
Тема: Що продається на ринку праці?
перегляньте відео:
Тема: В чому полягає суть підприємництва?
Тема: Практичне заняття:"Родинний бюджет"
Тема: Домашнє господарство як власник і споживач
2. Бюджет домогосподарства: види доходів , напрямки витрат , заощадження .
Тема: Практичне заняття "Я платник податків".
Історія податків нараховує багато тисяч років. Перші згадки про них збереглися на єгипетських пірамідах. З тих пір яких тільки податків не запроваджувало людство: на землю, двері, вікна, собак, зарплату...
Але не кожне примусове вилучення майна і грошей слід називати податком. Податки як обов’язкові примусові платежі фізичних і юридичних осіб виникли досить недавно. — разом з появою сучасної держави. Коли виникла організація державної влади, одночасно з’являється потреба фінансового забезпечення її життєдіяльності.
За кілька століть існування держави її функції суттєво розширились. Сучасні держави витрачають зібрані податки на утримання не тільки державних органів правління, а й на охорону здоров’я, освіту, розвиток культури, захист навколишнього середовища, підтримку найбідніших громадян.
Фактично держава тільки через податкову систему може вирішувати такі соціальні проблеми, як перерозподіл доходів від найбагатших до найбідніших громадян та регіонів; як фінансове забезпечення прав людини тощо.
Треба розуміти і пам’ятати:
Сплачуючи податки, ми одержуємо певні послуги від держави. Без неї таких послуг отримати не можна. Держава не може існувати без податків. Сучасне суспільство домоглося перетворення податків із суто фіскально-державного заходу на вигідний більшості громадян економічний, соціальний та політичний фактор. Сплачуючи податки, ми турбуємося і про себе.
Пам’ятай
Законодавство України передбачає сплату 19 загальнодержавних та 16 місцевих податків і зборів. Головними з них є:
• податок на додану вартість
• акцизний збір
• податок на доходи фізичних осіб
• майно
• податок на промисел
• плата за торговий патент та деякі види підприємницької діяльності
• збір на обов’язкове соціальне страхування
• збір на обов’язкове державне пенсійне страхування
Загальнодержавні податки встановлюються законом, який ухвалюється національним парламентом. Місцеві податки встановлюються представницьким органом місцевого самоврядування відповідно до норм загальнонаціонального закону.
Д/З: Скласти таблицю "Які податки сплачує я і моя сім"я"
Тема: Податки. Загальні права та обовязки платників податків.
Переглянути відео:
Пода́тки — це встановлені вищим органом законодавчої влади обов'язкові платежі, які сплачують фізичні та юридичні особи до бюджету у розмірах і термінах, передбачених законодавством.
В Україні у 2011 році було прийнято Податковий кодекс України, у якому подано вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, визначено платників податків та зборів, їхні права й обов’язки, компетенцію органів контролювання.
Громадяни мають усвідомлювати важливість податків та зборів для розвиту соціальних цілей держави. Перелік прав та обов’язків платників податків наведений у Податковому кодексі України. Серед основних обов’язків платників податків є такі: сплачувати відповідні суми та податки; вести звітність щодо сплати податків; подавати своєчасно податкову звітність; стати на облік в органах контролювання та інші.
Платники податків мають такі права: отримувати в органах податкової служби інформацію про податки та збори; представляти свої інтереси в органах контролювання самостійно або через уповноваженого представника чи податкового агента; користуватися податковими пільгами; на зарахування чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків і зборів, пені, штрафів та інші.
Залежно від рівня державних структур, які встановлюють податки і збори, останні поділяють на загальнодержавні та місцеві.
Види податків | |
Загальнодержавні податки | Місцеві податки та збори |
податок на прибуток підприємств податок на доходи фізичних осіб податок на додану вартість акцизний податок екологічний податок рентна плата мито | податок на майно єдиний податок збір за місця для паркування транспортних засобів туристичний збір |
Практичне завдання
Користуючись спеціалізованою довідковою літературою та інтернет-ресурсами, відшукайте інформацію щодо наступних ставок оподаткування в Україні:
Ставка податку | Податок на прибуток підприємства | Податок на доходи фізичних осіб | Податок на додану вартість | Єдиний податок |
Для завершення теми:
Тема: Державний бюджет.

Основним інструментом уряду в забезпеченні економічного добробуту населення є бюджет. Бюджет — це двостороння таблиця, у якій, з одного боку, показано доходи держави, а з другого її витрати. Він є основним фінансовим документом країни, за яким вона повинна жити цілий рік. Бюджет розробляє уряд країни, а схвалює його законодавчий орган (в Україні — Верховна Рада). Він є обов’язковим до виконання.
Відмінність між доходами і витратами державного бюджету формує сальдо. Сальдо державного бюджету може бути додатним, нульовим і від’ємним. Якщо видатки бюджету перевищують його доходи — це означає, що сформувався дефіцит бюджету; якщо ж доходи перевищують витрати — профіцит. Дефіцит вважається нормальним для державного бюджету, коли він відповідає рівню інфляції в країні. Міжнародні стандарти припускають можливість існування дефіциту бюджету на рівні 2-3% валового національного продукту.
Бюджет | |
Доходи країни | Витрати країни |
— Податкові надходження; | — Військові витрати; |
— Адміністративні збори і платежі, доходи від некомерційного та побічного продажу; | — Витрати на науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи, підтримка сільського господарства, забезпечення зайнятості, стимулювання експорту; |
— Доходи від власності та підприємницької діяльності; | |
— Витрати на утримання державного апарату управління; | |
— Надходження від штрафів та фінансових санкцій; | |
— Соціальні витрати (на освіту, охорону здоров’я, соціальне страхування й соціальне забезпечення); | |
— Доходи від операцій з капіталом, який належить державі; | |
— Трансферти | — Надання субсидій і кредитів іншим державам |
Тема: Яку роль в ринковій економіці відіграє держава?
Функції держави в ринковій економіці.
Перегляньте презентацію, зробіть висновки:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-go-rol-derzhavi-v-rinkoviy-eko-ci-214342.html
Матеріал до уроку.
Функції держави в ринковій
економіці:
Держава - не пасивний спостерігач за економічними процесами в ринковій економіці. Вона втручається в ринок, регулює його через оподаткування і бюджетний перерозподіл, законодавство, за допомогою вироблення обов'язкових для виконання стандартів (у тому числі і економічних) тощо.
Регулюючі функції держави в ринковій економіці зводяться
до трьох основних - законодавчої, стабілізуючої, розподільчої.
Законодавча функція передбачає, що держава розробляє систему економічних,
соціальних та організаційно-господарських законів і постанов, які створюють
певні "правила гри", тобто правові засади ринкової економіки, що є
гарантом однакових прав і можливостей для усіх форм власності та
господарювання.
З метою захисту конкуренції як основної умови і
регулятора ринкової економіки держава розробляє реалізує антимонопольне
законодавство. Це дає можливість суб'єктам ринкової економіки реалізувати свої
інтереси, примушує їх діяти узгоджено і водночас не порушувати об'єктивних
законів ринку. І відбувається це природним шляхом, без команд і наказів, характерних
для директивної економіки.
Стабілізуюча функція полягає у підтриманні високого рівня зайнятості та
цінової рівноваги, а також стимулюванні економічного зростання. З цією метою
держава:
- визначає цілі, напрями і пріоритети економічного
розвитку, виділяє відповідні ресурси для їхньої реалізації, використовує
грошово-кредитні та бюджетно-податкові підойми;
- бере на себе організацію пропозиції центральних грошей;
- забезпечує зайнятість і стабільний рівень цін,
проводячи відповідну фіскальну і кредитно-грошову політику, спрямовану на
запобігання інфляції та безробіттю.
Розподільча функція пов'язана з одного боку, з досягненням більш
справедливого розподілу доходів у суспільстві, а з іншого - з більш ефективним
розміщенням ресурсів у ринковій економіці. Для здійснення цієї функції, яка
сприяє виправленню певних недоліків ринкової системи, держава:
- здійснює перерозподіл коштів груп населення, що мають
високі доходи, на користь непрацездатних і малозабезпечених, проводячи
відповідну фінансову і податкову політику, політику регулювання цін;
- встановлює і контролює реалізацію законодавства про
встановлення мінімального розміру заробітної плати;
- бере на себе функцію забезпечення суспільними благами,
у виробництві яких приватні та колективні суб'єкти не зацікавлені, водночас без
цих благ суспільство не може досягти благополуччя.
Важлива роль належить державі у регулюванні
зовнішньоекономічних відносин і валютного ринку, міграції капіталів і робочої
сили, здійсненні контролю над платіжними балансами. Це важливі чинники
стабілізації національної економіки і розвитку світового господарства.
Регулюючі функції держави в ринковій економіці є умовою
досягнення балансу економіки на макрорівні, здійснення ефективної
грошово-кредитної політики, соціального захисту малозабезпечених верств
населення. Без регулюючого впливу держави не можна здійснити структурні
перетворення, модернізацію матеріально-технічної бази ряду галузей.
Отже, сучасна реальна ринкова система органічно поєднує
вільну конкуренцію і важелі державного регулювання, які й утворюють регульовану
соціально-орієнтовану економіку.
Ігнорування будь-якої з цих засад призводить до
негативних наслідків: монополізму, інфляції, спаду ділової активності. Тому
надзвичайно важливо, щоб держава виконувала лише ті функції, які б усували
негативні явища ринкових відносин і не більше. Вона в жодному разі не повинна
порушувати внутрішньо-ринкові зв'язки, протидіяти їм. Саме через це не можна
допускати директивного розподілу виробничих ресурсів і споживчих товарів,
всеохоплюючого адміністративного контролю над цінами, тотального директивного
планування, що характерно для авторитарно-бюрократичної системи. У протилежному
випадку руйнується ринкове середовище, що призводить до державного монополізму,
директивної економіки.
Зрозуміла))
ВідповістиВидалити